Lyckad domarkurs för tjejer
Publicerad: 2022-11-25
Ungdom
Domarbristen inom ungdomsishockeyn är ett problem i hela landet, inte minst i Dalarna. Framförallt bland tjejer har tanken om att man kan hålla på med hockey även som domare inte riktigt slagit igenom ännu. Som ett led i en satsning för att ändra på detta genomfördes en ungdomsdomarkurs enbart för tjejer i Tegera Arena tidigare denna månad.

– Tjejkvällen som vi anordnade har gett eko i stora delar av hockeysverige och såväl SDHL som Svenska Ishockeyförbundet är nyfikna på vad vi gjort. Leksands IF och Dalarnas Ishockeyförbund visar vägen, konstaterar Peter Brask, domaransvarig (DAIF) i Leksands IF.

Omkring 20 tjejer födda 2007-2010 deltog i kursen och de imponerade samtliga på domaransvarige Brask.
– Jag är otroligt imponerad över tjejernas vetgirighet, nyfikenhet och grundkunskaper i hockey. De var långt mycket bättre än jag anade, så mina egna fördomar kom lite på skam. De flesta av dem vill hoppa på tåget direkt och börja döma smålagsspel och några siktar direkt på killarna i U15.
– Mitt mål är att minst fem av dem ska göra debut och döma vid minst ett tillfälle i år. Jag kommer definitivt att ge tjejerna möjlighet till en egen kurs även nästa år och hoppas att detta är början på att bygga upp en grupp av dömande tjejer i Leksands IF och i Daladistriktet.

Redan helgen efter domarkursen togs ett historiskt steg i föreningen, då fyra av tjejerna som deltog i kursen, som första tjejföreningsdomare dömde poolspel för det yngre tjejlaget.
– Domartjejerna fick stort beröm och uppmärksamhet för sin insats, och under den förra hemmamatchen mot Brynäs bjöds publiken på tjejhockey i periodpausen, som då dömdes av två av föreningens nyaste domare - TV-puckspelarna Tillie Ytfeldt och Stina Stenvall, berättar Peter Brask.

Är du intresserad av att bli domare?

Läs mer HÄR eller kontakta Peter Brask på [email protected]

Elin Broman