Uddamålsseger i målrikt derby
Publicerad: 2021-03-07
Leksand vann kvällens målrika och underhållande derby mot Brynäs med 6–5 för tre mycket sköna poäng i jakten på en topp sex-placering.

Leksand öppnande målskyttet för kvällen när Carter Camper fick öppen gata efter drygt fyra minuters spel och stänkte dit 0–1 när Brynäs hade en avvaktande utvisning. Därefter var spelet lite fram och tillbaka tills tolv minuter hade gått när Mattias Göransson utökade ledningen efter ett riktigt bra jobb från Marek Hrivik som föranledde 0–2-målet. Martin Karlsson var sedan en stolpträff från ytterligare ett mål, men innan den första perioden var över lyckades hemmalaget reducera i powerplay efter att Jon Knuts blivit utvisad för vad som såg ut att vara en regelrätt tackling.

46 sekunder in i den andra perioden kvitterade Brynäs efter en misstänkt offside där Leksand sedan var snabba att svara upp när Fredrik Forsberg sköt in 2–3 från nära håll. Hemmalaget kvitterade dock på nytt bara en minut senare när det slarvades lite i försvarszon som gav Oula Palve ett läge som han inte gjorde något misstag på. Därefter hade båda lagen ett par vassa chanser där Leksand var närmast att näta i boxplay medan Brynäs hade ett par chanser som Janne Juvonen fint räddade. 3–3 såg också ut att hålla sig till pausvila, men med 47 sekunder kvar av mittenakten ordnade Marek Hrivik en ledning på nytt när han distinkt sköt in pucken som betydde 3–4.

Leksand inledde tredjeperioden med att klara av ett numerärt underläge som var kvar från föregående period utan större problem, och inte långt efter detta kom nästa kasse från det blåvita laget. Carter Camper hittade en ren Emil Heineman i slottet som direktsköt in sitt femte mål för säsongen och det femte målet för kvällen. Brynäs agerade sedan genom att ta en timeout som dock inte hjälpte alls när Mirco Müller lirkade in sitt första mål i Leksands-tröjan efter att ha lämnats helt fri framför Samuel Ersson. Hemmalaget gav dock inte upp trots 3–6 på tavlan och reducerade först med sex minuter kvar och sedan på nytt när det återstod drygt två minuter av ordinarie tid med en man mer på isen. Närmare än så kom inte Brynäs när Leksand lyckades hålla ut till slutsignal trots en man i utvisningsbåset för en härlig seger med 6–5.

På tisdag väntar bortamatch mot Djurgården.

Arvid Yngvesson