Seger mot Frölunda
Publicerad: 2021-02-06
En otroligt underhållande match där en fartfylld hockey spelades slutade med en uddamålsseger efter att Janne Juvonen svarat för en fantastisk insats.

Den första perioden var underhållande där båda lagen spelade med hög fart och turades om att ha ett par långa anfall med några farliga lägen. Matchens första riktigt vassa chans stod Oskar Lang för när han var centimeter från att sätta 1–0 i mitten av perioden, men efter en halvträff och en fin räddning från Niklas Rubin så gick pucken utanför. Frölunda hade även de lägen att ta ledningen där Janne Juvonen stod emot bra och svarade bland annat för en bra räddning i slutminuterna. Överlag så var Leksand snäppet bättre under matchens inledande 20 minuter, men tillställningen var mållös i pausvila då pucken inte letat sig hela vägen in.

Den andra perioden inleddes med att Nicklas Lasu i Frölunda åkte ut två minuter för en tripping som mycket väl kunde ha resulterat i ett matchstraff för bentackling, och inte långt in i 5 mot 4-spelet fick bortalaget ytterligare en tvåminutare. Leksand tog sedan inte lång tid på sig i 5 mot 3 när Carter Camper hittade Patrik Zackrisson som bara hade att styra in 1–0 i öppet mål. Knappt åtta minuter in i mittenakten gjorde gästerna 1–1 i numerärt överläge efter att pucken oturligt gått via Jon Knuts och in, och matchen fortsatte sedan att vara otroligt händelserik även i den andra halvan av perioden. Carter Ashton fick in 2–1 efter tolv minuter när pucken lite turligt gått via en Frölunda-spelare in i mål för att 15 sekunder senare se bortalaget kvittera på nytt med en volley som godkändes först efter videogranskning. Carter Camper hade sedan ett riktigt bra läge att ge Leksand ledningen på nytt där skottet räddades knappt, men Janne Juvonen ville inte vara sämre än sin nemesis och stod för riktigt fin räddning innan signalen för periodpaus ljöd för att hålla matchen jämn inför kommande period.

I stora delar av den första halvan av tredjeperioden pressade Frölunda rejält för ett ledningsmål. Leksand krigade otroligt bra där försvaret täckte skott och Janne Juvonen storspelade där man bland annat klarade av ett 3 mot 5-underläge. Efter periodens powerbreak kom Leksand in i spelet mer, och med tre och en halv minut kvar på klockan skickade Matt Caito in 3–2 när han fint följde med i ett anfall. Därefter fick krigarna på isen försvara sin ledning matchen ut, vilket också gjordes med bravur. Leksand höll ut och kunde ta en riktigt skön uddamålsseger i den sista matchen inför uppehållet.

Den 16 februari ställs Leksand mot Linköping på hemmaplan efter ett välbehövligt och lägligt landslagsuppehåll.

Arvid Yngvesson