Peter Cehlárik är tillbaka i Leksands IF
Publicerad: 2023-02-08
Leksands IF har gjort klart med den slovakiske forwarden Peter Cehlárik som återvänder till Dalarna som han lämnade under våren 2021. Kontraktet med gäller till och med säsongen 2025/2026.

Peter Cehlárik kommer ursprungligen från slovakiska Žilina, cirka 20 mil nordost om huvudstaden Bratislava. Som ungdomsspelare debuterade han tidigt på juniornivå för moderklubben MsHK Žilina innan han som 16-åring flyttade till Sverige för spel i Luleå HF. Det kom att bli fem säsonger i Luleås organisation för Cehlárik där han redan som andraårsjunior fick chansen i herrlaget och snabbt gjorde sig känd som en stor talang. Under stora delar av sin tredje säsong på svensk mark, säsongen 2013/2014, var Cehlárik utlånad till Asplöven i HockeyAllsvenskan men han kom sedermera att etablera sig som en viktig spelare på SHL-nivå för sitt Luleå och han har dessutom ett SM-silver samt ett CHL-guld på meritlistan från tiden i Luleå HF.

Inför säsongen 2016/2017 var det dags för Peter Cehlárik att pröva lyckan på andra sidan Atlanten och spel i Boston Bruins organisation, som han draftats av redan 2013. Det kom att bli fyra säsonger på nordamerikansk mark i Boston Bruins och Providence Bruins där Cehlárik spelade 40 NHL-matcher och 194 AHL-matcher.

Inför säsongen 2020/2021 anslöt Peter Cehlárik till Leksands IF där han under säsongen kom att spela 49 matcher med slutspelet inkluderat, och stod under dessa för 41 poäng (20+21). Hans första sejour i Leksands IF kom dock att bli ettårig då han inför säsongen 2021/2022 tog steget till KHL och spel i Avangard Omsk. Sedan senvåren har dock klubbadressen varit schweiziska EV Zug där Cehlárik under den innevarande säsongen stått för 24 poäng (6+18) på 38 matcher i högstaligan NL.

På landslagsnivå har Cehlárik representerat Slovakien vid ett J18-VM, två J20-VM, en OS-turnering samt två A-VM. På meritlistan från landslagsspelet finns en bronsmedalj från J20-VM 2015, en bronsmedalj från OS 2022 samt att han vid VM 2021 blev utsedd till hela turneringens bästa forward.

Det nyskrivna kontraktet med Peter Cehlarik gäller över den innevarande säsongen plus tre ytterligare säsonger, det vill säga till och med säsongen 2025/2026.

Peter Cehlárik om att återvända till Leksands IF:
-Först och främst är jag verkligen glad och förväntansfull över att komma tillbaka till Leksand. Jag är tacksam över förtroendet jag får på nytt från Leksands IFs organisation. Redan när jag lämnade byn för snart två år sedan kände jag att en del av mig blev kvar där. Leksand var något speciellt för mig och min familj och vi är glada att kunna kalla det vårt hem igen. För mig är det här ett beslut över lång tid framåt. Jag har följt Leksand hela tiden och det är spännande att se var föreningen är på väg. Alla processer tar tid, men nu känner jag att vi på allvar kommer att vara en utmanare om guldet. Jag kommer att göra allt jag kan för att hjälpa laget att nå hela vägen.

-Jag vill även tacka Thomas för hans hårda arbete att göra det här möjligt redan under den här säsongen. Det har verkligen varit kul att se laget spela de senaste veckorna och jag kan knappt vänta på att vara på isen tillsammans med dem.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om nyförvärvet Peter Cehlárik:
-Äntligen fick vi till en lösning med Peter. Han var högt upp på vår lista ifjol, men då fanns det detaljer som vi inte kunde lösa. Nu kommer Peter tillhöra oss den här säsongen samt ytterligare tre år till vilket känns väldigt spännande. I Peter får vi en forward som vi känner sedan tidigare. Han är i en väldigt bra ålder och jobbar hårt över hela banan. Han har bra spelsinne, är stark på pucken och har ett bra skott. Det är dessutom en riktigt härlig kille som är extremt professionell i sitt uppträdande både på och utanför isen.

Richard Brasar