Rundqvist efter AIK-matchen
Publicerad: 2019-09-06
Det blev en sur förlust mot AIK i första matchen i Skoda Trophy. Centern David Rundqvist fick mycket speltid när Leksand matchade två juniorfemmor. Han tycke det var roligt med stort ansvar, men var inte nöjd med matchbilden. – Vi hade inte mycket medstuds idag, säger han besviket efteråt.

Förra året vann Leksand cupen i Södertälje. Och självklart har man samma målsättning i år. Men med tre matcher på knappt tre dagar valde tränarna att ställa upp med många juniorer i fredagskvällens möte med AIK.
– Det är kul att de får vara med. Man minns ju själv när man var junior hur roligt det var att få spela med A-laget, säger David som tycker att det här en bra chans för dem att prova på vad som krävs för att spela på seniornivå.

Kul med powerplay

David spelade med Daniel Olsson-Trkulja och Thomas Valkvae-Olsen i kvällens match. Och kedjan låg bakom mycket i offensiv zon.
– Vi började halvdant, men det blev bättre och bättre. Men vi borde fått in någon mer puck, säger David.
Med många nyförvärv har David inte spelat lika mycket powerplay som förra året. Så han tycker att det var kul att få chansen.
– Vi spelade mycket i numerärt överläge förra säsongen och eftersom det är en lång höst är det bra att vi också får träna på spelformen, tycker David med tanke på eventuella skador.
– Det var kul att få en chans att visa upp sig, säger han och påpekar att det också var roligt att spela mycket boxplay.

Frustrerat

AIK ledde med 2-1 när de fick spela fem mot tre. Då får David tag i pucken och fixar ett friläge. Han blir upphakad och kan inte avsluta, men det kommer ingen reaktion från domarna. '– Jag tycker att det är solklart att han hindrar mig. Så det är min känsla att det är en straff. Sen gör de mål direkt och det blir lite matchavgörande, säger tjugosexåringen besviket.
Han är inte heller glad åt AIK:s 4-2 i tom bur.
– Det var offside där. Och ännu mer frustrerat är det att laget har ett skott i stolpen i slutminuterna när Leksand tagit ut målvakten Axel Brage och spelar sex mot fem.
– Japp, det var jag som sköt där.

Vad tycker du om försäsongen?
– Det har varit som för laget, både upp och ner. Ibland funkar allt och ibland är det inget som sitter, menar David.
Ikväll spelade han center men han har också provat på att spela ytter med Jon Knuts och Martin Karlsson.
– I matchen mot Örebro kändes det riktigt bra. Vi tog till exempel mycket ansvar i boxplay.

Revanschsugen

David spelade med Djurgården i SHL 2014-2016, så det blir inte helt nytt med spel i högsta ligan i höst.
– Jag är rejält revanschsugen. Att visa att jag kan spela i SHL, säger David. Han berättar att han sedan dess alltid siktat på att ta sig tillbaka till SHL och att det ska bli jättekul att spela där med Leksand.

Ni är tippade i botten av tabellen av många experter. Hur känns det?
– Det är perfekt! Vi är nykomlingar så vi kommer att få kämpa om varje poäng. Och då är det bra om vi kan få slå lite ur underläge. David tycker att det är bra spelare som anslutit till laget.
– Förra gången Leksand var i SHL var det ett ungt lag, nu är det ett gammalt, säger han och ler brett.
Men påpekar snabbt att de som kommit in visat på träningarna att de fortfarande brinner för hockeyn och brinner för att tävla.

Leksands IF- AIK 2–4
(0–1, 1–1, 1–2)
Skott:29-35
7.27 0–1 Kim Tallberg