Jennifer Costa förstärker Leksands IF
Publicerad: 2022-11-24
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den amerikanska forwarden Jennifer Costa som närmast kommer från spel i Göteborg HC. Det nyskrivna kontraktet gäller för den resterande delen av säsongen 2022/2023.

23-åriga Jennifer Costa kommer ursprungligen från Pawtucket, Rhode Island, söder om Boston i USA. Innan hon anslöt till Göteborg HC inför den innevarande säsongen kom Costa från fem säsonger i den nordamerikanska ligan NCAA där hon representerat Dartmouth College och University of Maine. Innan Göteborg HC tog beslutet att dra sig ur SDHL hann Jennifer Costa spela 13 matcher där hon under dessa stod för 4 poäng (1+3). Kontraktet som innebär att Costa ansluter till Leksands IF gäller för den resterande delen av säsongen 2022/2023, och hon kommer att vara spelklar till helgens bortamatcher mot HV71.

Jennifer Costa om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är otroligt tacksam för möjligheten att komma till Leksands IF. Jag ser mig som en snabb och aggressiv spelare som alltid strävar efter att vara den hårdast arbetande spelaren och därgenom utmana mina lagkamrater att bli bättre hela tiden. Jag vill ta med mig de delarna in i laget i Leksand för att få en positiv inverkan på laget.

-Jag valde Leksand för att jag känner att lagets spelstil, som fokuserar på hårt arbete och att spela tillsammans, är precis vad mitt personliga spel handlar om. Jag vet att byn i sig är ett litet och nära sammanhållet samhälle, som jag är tacksam över att nu vara en del av!

Alexander Bröms om nyförvärvet Jennifer Costa:
-Sedan Hanna Sköld blev skadad har vi följt spelarmarknaden. I och med att Göteborg meddelade att de drar sig ur serien blev flera spelare tillgängliga för andra klubbar. Vi ser Jennifer som en ”gritty” spelare som jobbar hårt över hela banan och som breddar vår forwardsbesättning inför fortsättningen av serien.

Richard Brasar