Lars "Nubben" Andersson - 75 år!
Publicerad: 2019-05-16
Jubilar
Under våren har en av Leksands IF:s stora profiler, Lars "Nubben" Andersson", firat sin 75:e födelsedag. Under onsdagseftermiddagen uppvaktades han av föreningen, via en blåvit blombukett överräckt av ordförande Åke Norström. – Leksands IF har varit och är en väldigt stor del av mitt liv, så självklart känns det ärofyllt att få en sån här uppvaktning från klubben i mitt hjärta, säger en nöjd jubilar.

Nubben debuterade i Leksands A-lag redan som 16-åring, och minns det som igår.
– Visst gör jag det, det var ju en riktigt stor händelse. Tänk dig själv att som 16-åring få spela med spelare som Åke Lassas och Vilgot Larsson, det kunde ju knappast bli större. Visst var jag nervös, men… det gick ju ganska bra får man säga, menar Nubben, som redan under sin andra säsong i högsta serien blev lagets tredje bästa poängplockare.
– Och säsongen därpå vann jag skytteligan, så visst får man väl säga att målskyttet har varit lite av min styrka. Men så har jag spelat med väldigt bra spelare också, fortsätter Nubben, och visar upp urklipp från karriären, snyggt och prydligt insatta i en tjock pärm.
– Jag har 24 pärmar till där hemma, så visst har det blivit en del genom åren.

Genom den aktiva spelarkarriären har Nubben även hunnit med att bidra med poäng i Djurgården och Örebro.
– På den tiden när jag spelade var det inte mycket pengar inblandade i sporten, då handlade det om att man skulle skaffa sig utbildning. I Leksand fanns det inte så mycket att läsa till, så jag flyttade helt enkelt för att utbilda mig, berättar Nubben, som utöver hockeyspelare snart kunde titulera sig gymnasikdirektör.
– Och spelmässigt hade jag fina säsonger i både Djurgården och Örebro, men visst är det i Leksand som jag har haft mitt hjärta.

Vid sidan av spelarkarriären i Leksandströjan, har Nubben, efter att han lagt den bevisligen målfarliga klubban på hyllan, engagerat sig inom andra områden i föreningen.
– Om jag har räknat rätt har jag spelat eller jobbat med hockey på högsta nivå i 56 år, det tror jag är ganska unikt, menar Nubben, som bland annat har varit med och startat upp Leksands Hockeyskola.
– Jag var rektor för skolan i 30 år, och det är något av det roligaste jag har gjort. Att få se vad skolan gjorde för ungdomarna, och även för kommunens besöksnäring… det var otroligt roligt.
Han har på senare år också hunnit med att vara pressvärd under herrlagets hemmamatcher.
– Jag slutade för några år sedan, men det blev 20 år totalt, berättar Nubben, som vid två tillfällen fått utmärkelsen Årets Pressvärd.

I dag är han supporter på heltid.
– Var sak har sin tid, och nu tycker jag att det räcker att vara här som publik på matcherna. Även om jag så klart finns till förfogande om föreningen behöver mig.

Något som tar upp en stor del av Nubbens tid för stunden är arbetet med tidningen Sport i Dalarna.
– En tidning som handlar om det som namnet antyder, och där allt överskott går tillbaka till Dalaidrotten. Tidningen kommer ut två gånger om året, och sedan starten har vi delat ut sammanlagt 180.000 kronor. Det känns jättebra att få ge tillbaka något till idrotten, och förhoppningsvis vara med och bidra till att fler ungdomar kan få uppleva glädjen med idrott.

Avslutningsvis, hur firade du 75-årsdagen?

– Man kan i alla fall säga att jag fick den finaste presenten jag hade kunnat önska mig - Leksands IF är tillbaka i SHL!

Elin Broman