Förlust mot Oskarshamn
Publicerad: 2018-10-10
Kvällens hemmamatch mot Oskarshamn gick inte Leksands väg och slutade 1-5 trots hela 49 skott från hemmalagets sida.

Oskarshamn tog oturligt ledningen i powerplay tidigt i matchen då pucken studsade på Filip Johanssons skridsko fram till en fri IKO-spelare. Leksand var dock det klart bättre laget i den första perioden och hade chans på chans att kvittera, men underläget stod sig till paus trots hela 18 skott från dem blåvita.

Leksand inledde bäst i den andra perioden, men återigen så var det bortalaget som fick in ett mål först. Oskarshamn gjorde 0-2 på sitt första skott i perioden och ökade på sin ledning. Gästerna kunde sedan göra både 0-3 och 0-4 innan 12 minuter hade spelats av mellanakten, vilket tvingade Leksand till timeout och målvaktsbyte.

Tredje perioden inleddes likadant som föregående med enorm press från Leksands sida. Efter fyra minuter spräcktes äntligen målnollan för kvällen då Thomas Valkvae Olsen höll sig framme och sköt in pucken från nära håll. Leksand fortsatte att trycka på därefter men kunde inte få in ett till mål trots flertalet farliga målchanser. Matchen slutade 1-5 efter att Oskarshamn gjort mål i tom bur, men redan nu på fredag finns chans till revansch borta mot Pantern.

Arvid Yngvesson