Uddamålsförlust i Tegera
Publicerad: 2018-04-01
Mora vann kvällens batalj med 1-2 och leder därmed matchserien med 3-1 i matcher.

Matchen inleddes med att Moras Mathias Bromé styrde in pucken med sin skridsko efter nio minuter, och det krävdes videogranskning innan 0-1-målet godkändes. Trots underläget fortsatte Leksand att köra på med hög intensitet och skapade därefter flertalet mycket farliga chanser. Austin Madaisky var otroligt nära att fixa ett oavgjort läge inför första pausvila, men pucken tog i stolpen och ut.

Andra perioden fick säsmta möjliga start för Leksand då gästerna ökade på sin ledning bara 24 sekunder in. Tex Williamsson räddade ett två mot ett-läge, men pucken letade sig ändå in i nätmaskorna efter att ha studsat på Jesper Ollas skridsko och in. Resterande del av mellanakten var fram och tillbaka där lagen turades om att skapa lägen, men 0-2 stod sig till periodens slut.

Leksand fick lov att satsa framåt i tredje perioden för att försöka få in en reducering och skapa liv i matchen. Mora var rejält tillbakapressade under delar av perioden och till slut lyckades Martin Karlsson peta in 1-2 från nära håll med sex minuter kvar. Närmare än så kom man inte då Mora till slut höll undan och vann.

Arvid Yngvesson