Hemmapremiär för damerna
Publicerad: 2020-09-25
Damlaget
Det är dags för de första matcherna på hemmaplan för damerna. För motståndet står Modo och Luleå. – Vi måste göra de enkla sakerna på rätt sätt, säger Dominique Rüegg.

Det är ett namn som återkommer när man ber spelarna i laget lyfta fram någon de tycker gör riktigt bra ifrån sig: schweiziskan Dominique Rüegg som kom till laget inför den här säsongen.
– Jag tycker det gått okej, men det finns så klart alltid saker att förbättra. Jag skulle vilja ta ännu snabbare beslut och kanske skjuta mer. Men jag försöker göra mitt bästa varje dag, säger hon blygsamt.

"Högre nivå på lagen"

Det är inte bara i Leksand hon är nykomling, det här är första gången hon spelar utomlands. Jämfört med den schweiziska hockeyn tycker hon att den blågula är en bra bit bättre.
– Det är högre nivå på lagen, det är mer intensivt och man måste fatta riktigt snabba beslut. men jag gillar verkligen den här utmaningen, det är kul.
Så vad tycker du om att bo i Sverige, var det som du förväntade dig?
– Det har varit jättebra än så länge. Folk är verkligen vänliga och väldigt hjälpsamma. Det är ganska lik hemma, med sjöar och naturen.

Modo och Luleå väntar

Inför helgen väntar Modo och Luleå. Det är svårt för Dominique Rüegg att säga något om motståndarna eftersom hon inte mött dem ännu, men hon vet vad som krävs av det egna laget för att poängen ska stanna hemma i Dalarna.
– Vi måste spela disciplinerat och inte dra på oss så många utvisningar. Det gäller att jobba hårt, att göra de enkla sakerna på rätt sätt. Då tror jag det kommer gå bra.
Vilken är er främsta styrka som lag?
– Vi är är hårt jobbande lag som aldrig ger upp. Det finns mycket talang i det här laget också. Det är många unga spelare och de utvecklas hela tiden.
Hittills har hon mest spelat ihop med finska Saana Valkama och Kajsa Armborg. Spelare hon trivs bra ihop med.
– Vi är en kreativ kedja som skapar mycket chanser i offensiv zon. Och så åker vi mycket skridskor.

Så här spelas helgens matcher: Lördag 26 september, 13.00: Leksand– Modo Söndag 27 september, 12.30: Leksand–Luleå

Elisabet Wahl