Strafförlust mot HV71
Publicerad: 2021-01-07
HV71 tog revansch från i måndags och vann kvällens drabbning i Leksand efter straffar.

Den första perioden var överlag väldigt jämn där båda lagen stundtals fick till några längre anfall i respektive offensiv zon utan att skapa några riktigt farliga lägen. Det dröjde dock ända tills det bara var två och en halv minut kvar av perioden innan kvällens första mål gjordes, och precis som i måndags var det HV71 som tog ledningen i powerplay. Leksand var sedan snabba med att kvittera när förstaformationen höll sig framme där skyttekungen Peter Cehlárik stötte in pucken för resultatet 1–1 efter 20 minuter.

Inledningen av mittenakten var tung för Leksands del då HV71 tog ledningen på nytt med en styrning i numerärt överläge efter tre minuters spel. Leksand var sedan nära att kvittera på nytt inte långt därefter när Oskar Langs styrning gick precis utanför, och istället för en kvitteringspuck ökade gästerna på till 1–3 efter en trasslig situation. Carter Camper tog hemmalaget in i matchen på nytt bara två minuter senare när han vackert pricksköt in 2–3, men inget mer mål gjordes sedan i den andra perioden trots ett powerplay-läge precis innan pausvila.

Tre minuter in i tredjeperioden gjordes kvitteringen istället när Jon Knuts hittade Martin Karlsson där den sistnämndas skridsko hjälpte att styra in 3–3. Därefter tog Leksand också över spelet rätt så rejält och skapade ett par vassa chanser där Fredrik Forsbergs friläge var den allra bästa, men pucken letade sig inte in vid något tillfälle. Innan ordinarie tid var över klarade leksingarna av ett boxplay vilket ledde till att kvällens drabbning gick till förlängning. I 3 mot 3-spelet hade HV71 ett skott i ramen som sin bästa chans och Oskar Lang hade ett friläge att avgöra, men matchen gick istället till straffar där bortalaget drog det längre strået och tog hem bonuspoängen.

På lördag väntar bortamatch mot Malmö.

Arvid Yngvesson