Gunnarsson om mötet med Frölunda
Publicerad: 2019-08-22
Leksand förlorade första matchen i Strömstad Hockey Classic. Frölunda hade kopplat på sitt passningsspel och de regerande svenska mästarna vann med 5-2. – Det var en riktigt bra värdemätare, säger backen Daniel Gunnarsson efteråt.

Herrlaget har varit i Strömstad sedan i måndags och enligt Daniel har det varit en bra vistelse.
– Vi har tränat mycket på förmiddagarna och hunnit med lite golf, padel och annat på eftermiddagarna, berättar backen.
Han själv vann padelturneringen, men säger ödmjukt att det inte var hans förtjänst.
– Jag hade en väldigt bra medspelare härifrån Strömstad.

Svåra motståndare

I Strömstads turnering som spelas i Lionshov Ishall gör Färjestad, Leksand och Frölunda upp om titeln. Inte några lätta motståndare alltså. Och det blev en lärorik match i torsdagskvällens möte med Göteborgslaget. Daniel är mycket missnöjd med Leksands insats.
– Vi är för sega och tvåa på pucken. Vad det beror på? Det är tidigt på säsongen och vi har mycket att jobba på, förklarar han bistert.

Positiva bitar

Så Daniel är inte glad över spelet och resultatet. Men allt är väl inte nattsvart? Målvakten Janne Juvonen debuterade i Leksandströjan och visade att han kan bli viktig i höst.
– Han var bästa Leksing och räddar oss i första perioden, säger Daniel om Janne som höll nollan i första tjugo och som totalt fick 41 skott mot sig.

En annan ljusglimt var Leksands kontringar där Oskar Lang och Marcus Karlberg lyste klart.
– Langs kedja har varit pigg i båda våra matcher och Mackan är en energispelare, säger Daniel.

Stabilt boxplay går att förbättra

Leksand åkte på åtta utvisningar och Frölunda fyra i en match som blev rätt sönderryckt på grund av detta. En positiv bit är att Göteborgarna trots det inte fick göra mer än ett mål i powerplay.
– Vi har pratat mycket om boxplay och även gjort några ändringar den här veckan, förklarar Daniel den framgången.

Han spelade ikväll ihop med Jonas Ahnelöv och i förra matchen med Johan Fransson. Och han gillar vad han ser av nyförvärven.
– De kommer att bli viktiga i både defensiv och offensiv.
Backen Fransson ledde ett anfall och lämnade över pucken till Linus Persson som reducerade till 1-4. Och samme Fransson passade till nye centern Patrik Zachrissons vackra powerplaymål som innebar 2-5.

Färjestad i morgon

Det blir ingen lång vila eftersom Leksandspelarna ska ta sig an Färjestad redan i morgon. Ett utvilat Värmlandslag med många stjärnor. Det låter som en tuff utmaning?
– Vi är revanschsugna. Vi ska spela bättre då och slå dem, säger Daniel som ser fram derbyt.

Leksands IF– Frölunda 2-5
(0-0, 0-3, 2-2)
Skott: 34-41 (10-15, 11-18, 13-8)
0-1 27.48 Viktor Ekbom