Simon om Frölundamatchen
Publicerad: 2021-12-14
Simon Hedlund gjorde sin första seniormatch i Leksandströjan när laget spelade oavgjort mot Frölunda i Göteborg. Det blev tyvärr inget avancemang i CHL trots 3-3 ikväll. – Det räckte inte hela vägen, men jag tycker att vi gjorde en gedigen insats.

Nittonårige Simon kom till Leksand för att gå på hockeygymnasiet. Hans moderklubb är Söderhamns IK men han har även spelat för Brynäs U16-lag. I kväll var det äntligen dags för seniordebut i Leksand.
– Det var verkligen roligt att vara med. Jag tänkte bara att jag skulle gå ut och köra, säger Simon som ger ett tryggt intryck.
I J20 har han hittills i höst gjort 18 poäng på 22 matcher. Och gärna genom att bryta in framför målvakten. Du ser orädd ut på isen?
– Jag tänker inte så mycket utan spelar bara.

Många mål att hämta in

Det blev inte så många minuters speltid i kvällens match för Simon. Något han har stor förståelse för. Leksand behövde hämta in Frölundas storvinst från förra veckan.
– Jo, vi fick sitta en del där. Men vi var ju tvungna att vinna med ett antal mål så det är inte så konstigt.
Simon tycker att laget, trots att man inte nådde ända fram, gjorde en stark insats.
– Frölunda är ett grymt skickligt lag. Det är svårt att komma in på dom. De är spelskickliga och håller oss på utsidan så vi fick inte så mycket gratis, tycker Simon.

Ung fjärdekedja

Erik Hedlund (nej de är inte släkt), Jesper Kandergård och Simon bildade en ung fjärdekedja. ' – Vi försöker jobba hårt och bygga nerifrån. Något läge hade vi väl, säger Simon.
Det hörs hur roligt han tycker att det var att få spela en sån här stormatch.
– Det var nog runt 4000 personer där, säger Simon som inte är van vid så många åskådare.
Under speluppehållet var han utlånad till Piteå i Hockeyettan för att få mer erfarenhet av seniorhockey.
– Jag fick spela mycket, så det var utvecklande. Jo, det är klart att det var stor skillnad mot att spela här. Tempot är högre, man har mindre tid med pucken och man måste ligga ett steg före i tanken i den här matchen, säger Simon.

Mer seniorhockey

Ni anar säkert att Simon gärna spelar fler matcher i Leksands herrlag.
– Det är klart. Jag vill ta steg i min utveckling. Och det är ju så häftigt att spela här.

Ska du fortsätta med tröja 17. Du kör ju med nummer 40 i J20?
– Jag fick bara den tröjan, säger Simon som, med ett stort leende, tillägger att visst kan det ses som en hyllning till Leksands junioransvarige Jesper Ollas.

Katharina Dalmalm