Träningsuppdatering med Christin Hero
Publicerad: 2022-05-24
Damlaget
– Vi ska vara så bra tränade som möjligt och känna att vi har den power i kroppen som behövs för att prestera en riktigt bra ishockey - och för att som lag kunna ta oss längre än förra säsongen. Det lovar damlagets nya fysioterapeut och fystränare Christin Hero.

Hon är ny på en position som tidigare har saknats i föreningen.
– Damlaget har ju inte riktigt haft den här typen av tjänst eller person knuten till sig tidigare, och att jag nu har fått en heltidstjänst visar verkligen att föreningen satsar på damhockeyn i Leksand. Det känns jätteroligt och väldigt inspirerande och det ska bli spännande att se vilket resultat det jobb som vi lägger ner nu kommer att föra med sig under säsongen, menar Christin, som gjorde sin första dag i Leksands IF den 1 mars.
Och hon fick inte direkt en mjukstart på det nya jobbet.
– Första veckan hade nästan hela damlaget covid, och samtidigt ringde Alex (Alexander Bröms, sportsligt ansvarig, LIF Dam) och sa att PI (Per-Ivar Andersson, herrlagets fysioterapeut) hade blivit sjuk och att jag skulle åka till Oskarshamn för att vara med herrlaget på roadtrip, så jag kastades verkligen in i hetluften direkt. Och just det, damlaget bytte tränare där precis i början också, så det var verkligen mycket som hände under en kort tid. Men jag tyckte att det var bra att kastas in i hetluften på en gång, det gjorde ju att jag kom in i allt mycket snabbare.

"Träningsvilligt gäng"

Damlaget startade upp träningen inför säsongen som väntar i mitten av april, och har med andra ord nu varit igång i drygt en månad.
– Än så länge är vi en grupp på 10 personer som kör, och något som symboliserar den gruppen är att det är ett väldigt roligt, sammansvetsat och träningsvilligt gäng. Det är bra fart på träningarna och alla är verkligen där för att göra allt för att bli bättre, det är roligt att se.

Hur ser träningsupplägget ut just nu?
– Vi tränar 5-6 pass i veckan, styrka, kondition och yoga. Av de tre matcher som jag hann vara med laget i slutet av förra säsongen, kunde jag se att konditionen var något som vi behövde jobba mer med. Hittills har vi därför valt att lägga mycket fokus på konditionsträningen, med intervallträning, löpning och cykling och även en del crossfit.

Christin har själv tävlat i body fitness och berättar att hon alltid har fascinerats av träning och av hur människokroppen fungerar. Hon har spelat fotboll upp till divion 1 och även testat hockey.
– Men jag spelade bara ett halvår och slutade eftersom jag tyckte att det var tråkigt att man inte fick tacklas…

Kanske läge för comeback nu då?
– Haha, ja, vem vet? Nej då, jag trivs bra vid sidan av isen. Fotboll skulle jag gärna spela, men det är lite svårt att kombinera med det här jobbet.

Hade du någon koppling till Leksands IF sedan tidigare?
– Nja, ingen koppling direkt kanske, men jag har fyra äldre bröder som alla har spelat hockey och håller på Leksand. Några av dem har också tränats av Christer Siik, så en liten koppling fanns det väl. Jag blev i alla fall jätteglad när jag fick jobbet och trivs verkligen hur bra som helst, med både jobbet och med att bo i Leksand, säger Christin som i skrivande stund ska försöka klämma in ett eget träningspass i det ganska späckade schemat.

Avslutningsvis, hur mycket påverkar det jobb ni lägger ner nu under försäsongen, resultatet när säsongen summeras?
– Försäsongsträningen är jätteviktig. Att ha en bra fysik är en förutsättning för att kunna lyckas, och jag hoppas och tror att det vi gör nu och framåt kommer att vara en av faktorerna som gör att vi tar oss längre denna säsong än föregående.

Elin Broman