Två forwards ansluter till Leksands IF
Publicerad: 2022-05-23
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med två nyförvärv inför den kommande SDHL-säsongen i form av anfallsspelarna Lisa Östman från Luleå HF och Fanny Brolin från Brynäs IF.

Lisa Östman

19-åriga Lisa Östman kommer ursprungligen från Värmdö där hon inledde sitt hockeyspelande i Värmdö HC. Efter tiden som ungdomsspelare i Stockholm med omnejd gick flyttlasset de 90 milen norrut till Luleå då det var dags för gymnasiestudier. I Luleå HF har Östman under de tre senaste säsongerna spelat i såväl representationslaget i SDHL som i föreningens utvecklingslag i DamEttan Norra. Hon har även spelat två turneringar i Stålbucklan med Stockholm.

Kontraktet som innebär att Lisa Östman ansluter till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2022/2023, med option på ytterligare en säsong.

Lisa Östman om att ansluta till Leksands IF:
-Jag ser mycket fram emot att ansluta till Leksand och är otroligt tacksam för möjligheten att få spela hockey här. Leksand var ett av de två alternativen som fanns på kartan för mig när jag gjorde mitt val inför gymnasiet. Jag har stort förtroende för den sportsliga ledningen i Leksands IF och ambitionerna föreningen har framåt för damhockeyn.

-Jag tror att den kommande säsongen kommer bli mycket givande för mig. Jag har sökt efter en förening med en bra miljö att lyckas i och det tycker jag det verkar som att Leksands IF är och strävar efter att vara. Jag ser positivt på den kommande säsongen för laget, och jag hoppas att vi kommer få ihop en bra grupp som kan spela bra hockey tillsammans. Jag skulle beskriva mig själv som en tvåvägsforward med mina största styrkor inom skridskoåkningen, passningarna, målskyttet samt spelet kring målet. Jag är en noggrann, målmedveten och positiv tjej så jag hoppas jag att jag kan tillföra bra energi samt bidra positivt till lagets framgång både på och utanför isen.

Sportsligt ansvarige Alexander Bröms om nyförvärvet Lisa Östman:
-Lisa är nybliven svensk mästare med Luleå och har varit med på resan mot ett SM-guld, vilket är erfarenheter vi hoppas hon ska ta med sig och få uppleva på nytt hos oss. Vi ser fram emot att få jobba med Lisa och se hennes fortsatta utveckling i Leksands IF.

Fanny Brolin

21-åriga Fanny Brolin kommer ursprungligen från Söderhamn där hon tog sina första skridskoskär i Söderhamns IK. Sin första säsong som junior spelade Brolin i MoDo Hockey innan hon inför säsongen 2017/2018 vände åter söderut för spel i Brynäs IF som hon representerat de fem senaste säsongerna. Parallellt med spel i Brynäs SDHL-lag har Fanny Brolin även varit utlånad till Sandvikens IK i DamEttan Västra.

På den internationella scenen har Fanny Brolin representerat Sverige vid ungdoms-OS för U16-spelare samt spelat ett J18-VM, och på distrikts- och regionsnivå har hon vid flertalet tillfällen spelat såväl Stålbucklan för Gästrikland som regionsturneringar för Region Väst och Region Norr.

Det nyskrivna kontraktet med Fanny Brolin gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Fanny Brolin om att ansluta till Leksands IF:
-Det känns väldigt spännande och roligt att komma till Leksand, med en massa möjligheter att utvecklas vilket jag ser fram emot. Jag har fått en väldigt bra inblick i Leksands IF, vad som genomsyrar föreningen i stort men också vad som förväntas inför kommande säsong på lagnivå. Jag har varit och hälsat på i Leksand och anslutit till sommarfysen där jag har fått en god känsla. Jag kommer själv från en småstad så att flytta till en by som Leksand känns väldigt naturligt för mig. Det är dessutom en hockeytokig by vilket känns riktigt roligt. Jag vill bidra med bra energi och acceptans i laget men också ett hårt jobb, en stark skridskoåkning och bra spelförståelse på isen.

Sportsligt ansvarige Alexander Bröms om nyförvärvet Fanny Brolin:
-Fanny har ett JVM-silver i bagaget och skapat sig internationell erfarenhet från juniorlandslag. Hennes utveckling i SDHL har stannat av lite och hon känner sig redo för en ny utmaning med oss i Leksand. Vi ser fram emot att hjälpa Fanny ta nästa steg i karriären hos oss i Leksands IF.

Richard Brasar