Ben om vinsten på Hovet
Publicerad: 2018-10-07
Herrlaget avslutade Stockholmshelgen med att ta två poäng mot AIK på Hovet. Det blev en målfattig match och det var en ovanligt få på AIK:s ståplats. – Det kändes som att vår klack var större än deras, säger backen Ben O´Connor efteråt.

Det var Bens första besök på Hovet och han hade blivit varnad både för ljudnivån och AIK:s aggressivitet. Men inledningsvis blev det inget av någotdera.
– Det var stor skillnad mot i fredags mot SSK. Här var det en match med få mål och båda lagen var bra på att stänga ner varandra, menar Ben om söndagens match som slutade 1-1 efter full tid.
Första perioden var avvaktande och det dröjde till drygt halva matchen innan det blev mål. Det var AIK som gjorde 1-0 i powerplay.
– Vi visade bra karaktär som kunde kvittera, säger Ben.
Engelsmannen var på isen när Jon Knuts gjorde 1-1 i mitten av tredje perioden. De flesta trodde nog att Leksand skulle byta, men målvakten Axel Brage såg möjligheten.
– Brage spelade upp pucken och vi kom ner i anfallszon. Gunnarsson la pucken på mål och Jon gjorde ett snyggt mål. Han var verkligen på rätt ställe. Och såg du hans målfirande? Det var också snyggt, säger Ben med ett stort leende.

Bra strategi

Ben är nöjd med hur Leksand spelade idag. De visste att det skulle bli en svår match mot en bra motståndare. Men han tycker att laget följde sin matchplan.
– Jag kan ju inte avslöja för mycket men vi vet ju att de är snabba och hur de forecheckar och det kunde vi hantera idag, förklarar Ben lite hemlighetsfullt.
Han är inte nöjd med iskvaliteten. Men konstaterar.
– Det är ju lika för båda lagen så det är inget att skylla på.

Tidig söndagsmatch

Den relativt låga publiksiffran (5536) berodde på att AIK spelar en viktig fotbollsmatch senare på söndagen. Den tidiga matchstarten för hockeyn gjorde att Leksand var kvar i Stockholm hela helgen. På lördagen hade spelarna lite egen tid.
– Jag gick runt i Stockholm under två timmar. Det var riktigt turistigt och jag tog en hel del foton, säger Ben med ett skratt.
Han fick också en guidad tur av Linus Persson på söndagen.
– Han visade Gamla stan. Jag gillar arkitekturen och stilen på husen i Stockholm. Så jag kommer säkert ta med familjen och komma tillbaks hit, säger Ben.

Från Sheffield till Leksand

Ben kom till Leksand den här säsongen från Sheffield i den engelska ligan. Han tycker att han fortfarande håller på att anpassa sitt spel.
– Hastigheten är den största skillnaden. Matchen i fredags var den värsta hittills. Det tog en period att anpassa sig där. Annars försöker jag bidra så mycket jag kan, säger Ben.
Han bildar backpar med Daniel Gunnarsson och är mycket nöjd med hur samspelta de blivit på kort tid.
– Vi har bra kemi och förstår varandra.

Straffar avgjorde

Eftersom matchen och övertiden slutade oavgjort blev det straffar. Thomas Valkvae-Olsen skulle bli den enda som överlistade någon av målvakterna. Och vann därmed matchens andra poäng till Leksand. Ben fick inte lägga någon straff och han berättar hur det är att titta på.
– Det är bara att önska att Brage ska ta alla puckar och skyttarna ska sätta dit den, säger Ben som inte trodde att pucken var inne medan kollegan Gunnarsson var säker på mål.
– Det var bra att de gjorde en videobedömning, säger Ben glatt om Thomas skott.

Katharina Dalmalm