Seger mot Brynäs
Publicerad: 2019-09-24
En fantastisk inledning av matchen bäddade för kvällens 5–1-seger mot Brynäs, vilket också innebär tredje hemmasegern i rad för Leksand.

Matchen kunde knappast ha börjat bättre för Leksand då David Rundqvist gjorde 1–0 endast 25 sekunder in efter en fin soloräd. Bara fyra minuter senare ökade Patrik Zackrisson på till 2–0 efter ett ruskigt avslut som även betydde hans första mål i Leksandströjan, vilket även tvingade Brynäs till en mycket tidig timeout. Leksand fortsatte dock att fullständigt köra över gästerna, och efter nio minuter gjorde Daniel Olsson-Trkulja 3–0 från nära håll. Brynäs gjorde ett målvaktsbyte där och då och kom in i matchen mot slutet av första perioden då Leksand drabbades av tre utvisningar, men Janne Juvonen visade upp ett härligt målvaktsspel och stod för ett par fina räddningar vilket också behöll tremålsledningen till periodvila.

Andra perioden innehöll inte lika hög intensitet som den föregående utan stod och vägde i inledningen, men då tog Marek Hrivik saken i egna händer. Slovaken fick pucken och kunde mycket läckert skicka in 4–0 i krysset, men i mitten av perioden reducerade Brynäs med en riktig flipperpuck. Det resultatet höll sig sedan perioden ut och Leksand hade en behaglig ledning inför de avslutande tjugo minuterna.

Tredje perioden var avvaktande där inget direkt farligt hände förrän nio minuter var gångna. Firma Knuts-Karlsson krigade åt sig pucken i offensiv zon, och efter en tilltrasslad situation kunde Lucas Nordsäter sätta 5–1 och helt punktera matchen. Leksand tog därmed tredje raka segern på hemmaplan och leder i nuläget SHL.

På lördag väntar bortamatch mot Rögle klockan 15:15.

Arvid Yngvesson