Tre poäng mot Linköping
Publicerad: 2020-10-10
En mycket bra bortamatch mot Linköping slutade med en 4–1-seger och tre härliga poäng in på kontot.

Första perioden var av fysisk karaktär där lagen kämpade och slet för att försöka skapa chanser. Stora delar av perioden var mest ett ställningskrig där ingen riktigt tog tag i spelet, och det skulle dröja till att sexton minuter var spelade innan det första målet gjordes. Peter Cehlárik fick tag på en felpass i offensiv zon och på det efterföljande skottet studsade pucken turligt fram till Marek Hrivik som bara hade att raka in 0–1 i ett öppet mål.

Mellanakten var å andra sidan betydligt mer händelserik där Leksand även var snäppet bättre perioden igenom. Efter bara fem minuter tilldelas Otto Paajanen ett straffslag som han oturligt nog inte lycakdes förvalta, och i bytet efter så lyckades istället Linköping att kvittera på en spelvändning. I mitten av perioden klarade Leksand sedan av att döda en minut i spel tre mot fem efter storspel från Janne Juvonen. Inte långt därefter så klev Fredrik Forsberg fram och skickade upp pucken i krysset och ordnade 1–2 efter att ha fått rejäl fart på skridskorna. Marek Hrivik hade sedan en puck i stolpen, men det var en tråkig händelse i slutet av mellanakten som hamnade i fokus. Med under en minut kvar tacklade Mikael Frycklund backen Calle Själin fult i ryggen och tilldelades ett matchstraff, vilket innebar att Leksand fick inleda med flera minuters numerärt överläge i kommande period.

Det skulle dröja till precis i slutet av powerplay-spelet innan Leksand lyckades utöka ledningen då bara tre sekunder var kvar innan Linköping var fulltaliga. Carter Camper snappade upp pucken som hade ramlat ner precis på mållinjen och petade enkelt in 1–3 och en skön tvåmålsledning inför avslutningen. Leksand försvarade sig sedan väl matchen ut, och med bara tre sekunder kvar av ordinarie tid så fastställde Peter Cehlárik slutresultatet till 1–4 i tom kasse och såg till att tre poäng följer med hem till Leksand.

På torsdag väntar bortamatch mot Oskarshamn.

Arvid Yngvesson