Knuts om vinsten mot Brynäs
Publicerad: 2020-09-10
Herrlagets genrep slutade med en stabil seger med 5-2 mot Brynäs i Tegera Arena. Trots att Brynäs reducerade till uddamålsunderläge två gånger, var det inget snack till slut. – Det är klart att man vill avsluta försäsongen med viss klass, säger Jon glatt efteråt.

Leksand visade från nedsläpp att det var ett taggat hemmalag på isen. Efter drygt tretton minuter gjorde Marek Hrivík 1–0 i powerplay. Han fick till en rejäl kanon från blå.
– Det är ett bra skott, det ska jag inte ta ifrån honom. Men visst tar pucken på en Brynäsare och ändrar riktning, säger Jon med ett skratt.
Han är, precis som oss åskådare, imponerad av powerplayspelet nu på försäsongen.
– Det är ofta där matcherna avgörs när det är jämna matcher. Vi har två bra uppställningar som levererar, säger Jon om hur viktigt det kommer bli framöver med just special teams.

Martin Karlsson var tillbaka

Med fem minuter kvar av första perioden ökar Leksand rättvist på till 2–0. Det är Martin Karlsson som var tillbaka i laget och som bjöd på en riktig och rätt oväntad delikatess.
– Ja, det är jäkligt snyggt och jag har inte sett något sånt tidigare av Martin! Kul att han gör mål nu när han äntligen spelade en hel match igen, säger Jon och det märks att det ligger mycket värme bakom gliringen till kedjekompisen.
Jon berättar att han saknat Martin.
– Vi har spelat ihop så mycket att vi har en bra kemi oss emellan, säger tjugonioåringen som fått byta kedjekompisar ovanligt mycket den här försäsongen.
Har det varit tufft?
– Jag spelade länge med Tobbe (Forsberg) och sen med Tobbe och Martin. Sen kom Jeppe in (Jesper Ollas) och Martin och jag lirade en hel massa matcher ihop med honom. Och förra säsongen var det Fredrik Forsberg, Martin och jag. Det ger trygghet och vi känner stolthet i vår roll, menar Jon som är inne på sin elfte säsong i Leksands seniorlag.
– Men det har varit en nyttig försäsong eftersom det är bra att spela med andra också. Man lär sig mycket.

Friläge för Ritola

I andra perioden reducerar Brynäs till 2-1, men Mattias Ritola gör 3-1 nån minut senare. Mattias utnyttjar sitt friläge maximalt och den avslutande backhanden är mycket fin. Perioden slutar med varsitt mål och Jon håller med om att hans lag borde haft en större ledning inför tredje.
– Vi har bra momentum men slarvar lite. Det blir ett rätt hafsigt spel och vi är nog de som förlorar mest på det. Vi ska vara mer spelförande i en sån här match.

Saknar publiken

I tredje får Brynäs reducera igen, innan Leksand ser till att ta död på spänningen. August Berg gör 5-2 genom en härlig soloåkning från egen zon. Ett mål som borde ha firats med en stor hemmaklack.
– Ja, verkligen! Det finns få saker som slår att fira ett mål med en fullsatt Tegera, säger Jon som ändå uppskattade mycket att 50 personer fått dispens att komma in på matchen.
– Så klart ekar det fortfarande tyst, men de som är här bidrar ändå så mycket de kan. Det är roligt att höra lite ramsor igen.

Vad var viktigt med den här segern?
– Att vi visar att det är tufft att komma hit och möta oss. Att vi äger matchen från start, säger Jon som håller med om att det ändå finns detaljer att slipa på inför premiären.
– Hela försäsongen har varit en process där vi tagit steg för steg för steg i vår utveckling.

Vad säger du om din egen försäsong?
– Den har också varit en process. Jag tycker att vi har en tydlig roll i vår kedja som vi utför bra. Att ofta starta i egen zon och ta upp pucken. Vi ska vara jobbiga att möta och ge förstakedjan bra lägen och tekning i anfallszon.

Hyllar Nils Åman

Jon tycker det är svårt att ta ut EN stjärna i kvällens match.
– Alla spelade bra så jag väljer att se på hela försäsongen och då blir det Nils Åman. Han gör en bra match idag och han har varit bäst hittills, säger Jon om sin unge lagkompis.

Katharina Dalmalm och Arvid Yngvesson