J18 plockade tre av sex poäng
Publicerad: 2022-10-02
J18
Vinst mot Västerås i tisdags, men förlust mot Örebro i dag. Det blev facit för det blåvita J18-laget den här veckan. – Tre poäng är ändå godkänt, även om det verkligen var synd att vi inte tog poäng i dag, säger anfallaren Viggo Aspling.

Det stod två matcher på schemat för J18-laget i veckan. I tisdags kom Västerås på besök och när slutsignalen stod det 5–3 till Leksand på jumbotronen i Tegera arena.
– Jag tycker att vi gjorde en ganska bra prestation. Vi hade snackat mycket innan om att tävla och det gjorde vi verkligen. En jämn bra prestation under 60 minuter, säger anfallaren Viggo Aspling till hemsidan.
Och du gjorde mål på straff.
– Ja, jag såg att målvakten kom ganska långt ut och så gjorde jag en kroppsfint och en dragning. Pucken gick längs isen in i mål.

Örebro starkare

Vad är hemligheten bakom en bra straff?
– Man kanske ska ha en liten variant och så ska man försöka läsa målvakten och se vad han gör innan man bestämmer sig för vad man själva ska göra.
Veckans andra match spelades också på hemmaplan och den här gången var det Örebro som stod för motståndet. Att offensivt skickligt lag med många bra spelare enligt Viggo Aspling .
– Jag spelade tyvärr inte matchen eftersom jag är sjuk, men såg den på datorn. De kom ut hårdare än oss i första. I andra perioden tycker jag att det är ganska jämt och i tredje kommer vi upp och är riktigt bra. Men tyvärr kom vi inte ikapp.

Leksand på fjärde plats

Matchen slutade alltså 4–3 till Örebro som nu leder serien. De blåvita ligger på fjärde plats och det är på den övre halvan Viggo Aspling tycker han och laget ska ligga.
– Vi vill gå vidare till Allsvenskan efter jul och det gör vi om vi hamnar bland de fem bästa. Sedan spelar det inte så stor roll exakt på vilken placering vi hamnar.
Leksand får chans till snabb revansch för dagens förlust. På torsdag åker laget till Borlänge och på söndag möter man Valbo.
– Det brukar vara en del rivalitet när vi möter Borlänge, framför allt vill de alltid slå oss. Så det blir lite känslor ibland, men det blir väl så när det är två lag från Dalarna.

Elisabet Wahl