Rapport från upptaktsträffen
Publicerad: 2019-09-09
Damlaget
Det har varit upptaktsträff för lagen i SDHL på anrika Hotell Malmen i Stockholm. Det var ett rekordstort antal folk från media på plats som fick lyssna till hur lagens tankar går inför säsongen. Ronnie Rönnkvist passade på att få en pratstund med Elin Lundberg och Lars Stenmark.

Från Leksand var tränaren Lars Stenmark och rutinerade backen Elin Lundberg på plats.
-Det är alltid spännande att höra alla andra lagen, hur deras försäsonger har varit, säger Elin Lundberg strax efter det att sista laget, SDE Hockey, gjort sin presentation.

Stenmark:
-Så är det absolut. Det är lag som vill vinna nya marker. Många lag går för guldet medan andra försöker ta sig till slutspel. Det ska verkligen bli jättespännande det här.

Inte många ser Leksand som ett av topplagen den här säsongen, men Lars Stenmark tänker inte i sådana termer då han blickar fram emot den här säsongen.
-Innan vi börjar titta på tabeller måste vi hitta hur vi ska förhålla oss till träningar och matcher, hur dedikerade vi vill vara för att vinna. Jag tycker vi kommit väldigt långt i den processen, vilket gör att vi då också kan sätta oss ner och prata placeringar. Absolut slutspel, dit vill vi och givetvis spela om medaljer som alla andra.

Elin Lundberg har spelat i Leksand sedan 2007 och har en känsla för vad som är realistiska målsättningar för den här gruppen.
-Vi är vana att vara lite underdogs. Det är ingen som tippar att vi ska komma långt, så var det förra säsongen också. Vi skräller varje säsong när vi går till slutspel.
-Jag är inte orolig. Vi har både äldre och yngre tjejer som kommit in. Många är revanschsugna, många vill ta plats, många kommer ta plats och absolut ska vi ta oss till slutspel.

Du som spelat med många av spelarna som lämnat, hur tänker du kring allt snack som är kring just den biten?
-Klart att det är kännbart då många duktiga och etablerade spelare lämnar. Samtidigt behöver det inte innebära något negativt då det blir rockader i laget och spelare som Wilma Johansson, Kajsa (Armborg) och Hanna Sköld, att dom spelarna måste ta två, tre steg framåt och ta mer plats. Absolut så har dom också den kapaciteten.

Lars, som tränare, vilka ser du i omklädningsrummet ska driva det här laget?
-Jag tror att det blir dom som Elin räknade upp och som har varit med ett tag. Sedan har vi yngre tjejer som är väldigt sugna att komma in och göra ett avtryck redan nu.
-Framförallt har spelarna som varit med i Leksand en stor roll i vinter att dra det här.

Vilka blir jokrarna i Leksand den här säsongen?
Stenmark:
-Vi fick för några dagar se lite av Wilma Johansson, vad hon har möjlighet att göra. Sedan tror jag att några av våra yngre tjejer kommer att visa framfötterna rejält. Det är för tidigt att redan nu utse vilka det kommer vara, men jag är helt övertygad om att vi kommer få se någon verkligen explodera i sin utveckling.

Lundberg:
-Som Lars säger är det många och som ser sugna ut på träningarna. Jag personligen är imponerad av Ella Albinsson. Hon är 16 år, kommer från Färjestad och höll på att skjuta huvudet av mig på första träningen ha ha…
-Jag gillar sådant, att hon kommer in och vågar ta plats. Dessutom är hon en bra människa.

Vilka spelar Leksand SM-final mot i vår?
Lundberg:
-Vi spelar SM-final mot Brynäs. Jag vill ha ett derby.

Stenmark:
-Som den norrlänning jag är tror jag det blir mot Luleå.

Ronnie Rönnkvist / Ronnies Skrivsmedja