Uddamålsseger mot Örebro
Publicerad: 2021-02-20
Den femte vinsten i rad är ett faktum efter att Leksand vänt matchen mot Örebro i den tredje perioden och vunnit med uddamålet.

Leksand inledde matchen rätt svagt där man trots ett tidigt powerplay inte fick till spelet alls. Efter åtta minuter kom det första målet för kvällen när Örebro tog ledningen då leksingarna inte hängde med i försvarszonen och glömde bort Robert Leino ren framför mål. I den andra halvan av första perioden lyfte Leksand upp spelet betydligt bättre och skapade ett par målchanser som kunde resulterat i en kvittering där Fredrik Forsberg var närmast två gånger om, men 1–0 höll sig perioden ut när marginalerna inte var med bortalaget.

Den andra perioden var av grinig karaktär med mycket känslor på isen där det var gruff efter nästan varje avblåsning. I och med detta så var det inte något direkt skönspel och dessutom få riktigt vassa målchanser. Oskar Lang hade ett jätteläge några minuter in i mittenakten från nära håll som räddades knappt, och i slutet av perioen gick pucken oturligt i stolpen när Leksand hade chansen i numerärt överläge. Därmed var ettmålsunderläget intakt efter 40 minuters spel.

Kvitteringen kom istället relativt tidigt i tredjeperioden när Mattias Göranssons skott tog på en Örebro-klubba, via ribban och in efter knappt sex minuter. Leksand fortsatte sedan att trycka på framåt vilket gav frukt bara två minuter senare när Patrik Zackrisson lite turligt fick pucken och fint placerade in 1–2 för en blåvit ledning för första gången. Därefter var det fokus på att försvara denna ledning matchen ut vilket också var något som krigarna klarade galant. Med täckta skott och en målvakt i Janne Juvonen som räddade allt så blev det tre härliga poäng borta mot Örebro.

Nu väntar några dagars matchledigt innan Leksand möter Färjestad borta på torsdag.

Arvid Yngvesson