Sommarsnack med Alexander Lundqvist
Publicerad: 2021-07-07
Alexander Lundqvist har äntligen semester efter en säsong kantad av corona och spel för tomma läktare. Nu väntar träning på egen hand och förhoppningsvis en rolig resa någonstans i Sverige tillsammans med flickvännen. – Är det bara fint väder är det minst lika bra som att åka utomlands.

Det har varit ett annorlunda år för oss alla och även för tjugoåriga hockeyspelare.
– Vi blev ju vana vid att spela utan publik. Men jag tror att det kanske blir intensivare hockey med mer drag i hallen, säger Alexander som verkligen ser fram emot att få spela inför 7000 leksingar i höst, om det är möjligt.
– Jag längtar efter att hallarna ska kunna fyllas på ett smittsäkert sätt.

Hemma i Avesta

Den unge backen är hemma hos föräldrarna i Avesta och njuter av sommarvärmen.
– Att få träffa familjen och kompisar som man inte ser så mycket av under säsongen. Det är det bästa med att vara i Avesta, säger Alexander.
När vi talas vid är det ett fanstastiskt sommarväder och Alexander hänger vid poolen.
– Nu är det över 25 grader i vattnet, så då blir det bad. Men jag måste erkänna att ju äldre jag blivit desto mer kräsen är jag med badtemperaturen, säger Alexander med ett skratt.

Emil bättre än Martin

För Alexander och de andra i laget präglades juni av tuff barmarksträning. De yngre spelarna har bildat en träningsgrupp för sig. Vilket förklarar varför det inte är forwarden Martin Karlssons namn som kommer upp när leksandsif.se undrar vem som varit bäst på försäsongsträningen.
– Jag säger Emil Heineman. Han är bra på mycket, tycker Alexander.
Han tillägger, med ett skratt, att Martin kanske kan få lite extra motivation nu.

Hur är det att träna på egen hand under juli?
– Det känns bra. Och det är skönt att ha valmöjligheten att träna de tider man vill, förklarar Alexander.
Han har fått ett individuellt anpassat träningsprogram av fystränare Jesper Gillerås. Där är träningen anpassade efter ålder och vad spelaren behöver utveckla.
– Det är verkligen en bra plan!
Alexander tycker inte att det är svårt att motivera sig att träna utan lagkompisarna.
– Nä, jag tänker framåt. Det jag gör här och nu lägger grund för isen. Fuskar jag förlorar jag sen när säsongen drar igång, säger den unge spelaren som i höst vill spela mer SHL-hockey än förra säsongens åtta matcher.

Tre snabba sommarfrågor

Vilken OS-gren skulle du vara bäst på?
– Va, är det sommar-OS nu? Det hade jag missat. Hmm…jag säger långdistanslöpning i så fall. Det är nog den gren jag skulle vara minst sämst på.
Vad är godast att grilla?
– Fläskfilé. Farsan är bra på det där med marinad.
Vad bör man göra i Leksand på sommaren?
– Är man där får man inte missa den fina utsikten i till exempel Plintsberg. Och så ska man fika på nåt av de mysiga kaféerna inne i Leksand.

Katharina Dalmalm