Seger mot Skellefteå
Publicerad: 2020-12-30
En härlig tredjeperiod med fyra mål framåt innebar tre poäng efter att Leksand slagit Skellefteå med 5–3.

Matchen inleddes rätt hafsigt där spelet inte riktigt ville sätta sig, och detta tog Skellefteå till vara på efter knappt fem minuter då första målet kom efter en spelvändning. Bortalaget kunde sedan öka på till 0–2 efter nio minuters spel, men August Berg tog Leksand tillbaka in i matchen strax därefter när han snärtade upp pucken i krysset från nära håll. I den andra halvan av den första perioden hände det sedan inte särskilt mycket åt något håll där en chans från Carter Ashton nästan var närmast att gå in och 1–2 höll sig till pausvila.

Den andra perioden var inte speciellt välspelad där passningsspelet under långa stunder inte höll en tillräckligt hög nivå. Inget av lagen kom till något riktigt vasst läge under stora delar av mellanakten och det var i slutminuterna som Leksand lyckades skapa en farlighet när Carter Ashton återigen var mycket nära att spräcka sin målnolla, men även i detta skede räddades pucken precis och ettmålsunderläget var detsamma efter 40 minuters spel.

Om de två tidigare perioderna sågs som sega så var inledningen av tredjeperioden av helt motsatt karaktär. Leksand kom ut riktigt starkt där Oskar Lang vackert skickade in 2–2 i powerplay en minut in i perioden, och bara 15 sekunder senare var fjärdekedjan framme och ordnade 3–2 där Fredrik Forsberg rakade in pucken i öppet mål. Islossningen var dock inte slut där då Peter Cehlárik sköt in 4–2 i numerärt överläge bara tre minuter efter ledningsmålet för en härlig tvåmålsledning. Matchens höjdpunkt skulle sedan ske inte långt därefter när Axel Brage stod för en helt magnifik räddning när han räddade ett nästan givet mål med sin klubba. Skellefteå kröp sedan närmare med knappt fem minuter kvar av ordinarie tid när pucken oturligt styrdes in via en egen skridsko för en rysaravslutning på matchen, och gästerna försökte sedan komma ikapp då man plockade målvakten i slutet. Ingen kvittering kom då Leksand försvarade sig väl och även punkterade tillställningen när Jonas Ahnelöv, på passning från Axel Brage, fastställde slutresultatet till 5–3.

På lördag är det bortamatch mot Brynäs som start på hockeyåret 2021.

Arvid Yngvesson