Förlust mot Frölunda
Publicerad: 2020-10-03
Leksand stod upp bra i bortamatchen mot topplaget Frölunda, men tyvärr så räckte det inte hela vägen till poäng då hemmalaget vann med 4–2.

Frölunda inledde matchen riktigt vasst och tryckte tillbaka Leksand under de inledande minuterna där Janne Juvonen fick stå upp och rädda de blåvita från ett tidigt baklängesmål. Trots den hårda hemmapressen så var det Leksand som skulle ta ledningen då man förvaltade ett 5 mot 3-läge där Marek Hrivik skickade in sitt första mål för säsongen. Direkt efter 0–1 hade Mattias Ritola en puck som var riktigt nära att gå in, men denna gång var stolpen i vägen. Med en och en halv minut kvar av perioden så kunde dock Frölunda ta tillvara på en av alla sina chanser när Joel Lundqvist skickade upp pucken í krysset och ordnade 1–1 till pausvila.

Den andra perioden var betydligt jämnare än den föregående och även här var det Leksand som gjorde periodens första mål när Marek Hrivik satte sin andra kasse för kvällen i powerplay. Inte många minuter därefter kvitterade Frölunda i numerärt överläge efter att målet godkänts först efter videogranskning, och efter 2–2-målet stod matchen länge och vägde. I slutet av perioden tog dock hemmalaget tag i taktpinnen då 3–2 kom som från ingenstans och tvingade Leksand att jaga i den avslutande perioden.

Leksand gjorde sitt bästa för att få in en kvitteringspuck i den tredje perioden men fick inte någon utdelning, och istället för ett blåvitt mål så kom ett Frölunda-mål efter tolv minuters spel som ett slag i magen. Leksand satsade sedan allt på ett kort och spelade sex mot fem under de tre sista minuterna, men inget mer mål gjordes och matchen slutade alltså 4–2.

På torsdag står hemmamatch mot Växjö på schemat.

Arvid Yngvesson