Seger på Ritorp
Publicerad: 2020-09-19
Damlaget
Det kom att bli en jämn kamp på bortaplan mot AIK under lördagseftermiddagen, men efter 60 spelade minuter stod det klart att Leksands IF Dam bärgat sina tre första poäng för säsongen efter seger med 2-3. Lagkaptenen Hanna Sköld var en av Leksands målskyttar i matchen.

Till helgens första match mot AIK var trion Kajsa Armborg, Karolin Malmquist och Agnez Svensson tillbaka i laget jämfört med seriepremiären borta mot Brynäs förra helgen. Leksand valde även att göra ett målvaktsbyte jämfört med senaste drabbningen vilket innebar att det finska nyförvärvet Eveliina Suonpää fick göra seriedebut för Leksand mot AIK.

Det kom att bli en jämn tillställning mot AIK, och likaläget 0-0 stod sig fram till knappa 15 minuter in i den första perioden innan Leksand kom att få utdelning dubbelt upp. Först kunde Dominique Rüegg direktskjuta in 0-1 från slottet på passning från Saana Valkama, och bara 19 sekunder senare kom 0-2 då Moa Viklund kunde stöta in pucken från nära håll efter en tilltrasslad situation framför AIK-målet.

-Vi går in med en helt okej fart i matchen. Det var kanske inte vårt absoluta max vi kan få ut, men i alla fall betydligt bättre än matchen mot Brynäs förra helgen. Vi växer in i matchen succesivt och gör en ganska bra förstaperiod som helhet. Det var riktigt skönt att kunna skaffa oss en tvåmålsledning, och det kändes som att vi kunde slappna av och spela med mer trygghet efter det. Det kändes som att alla fick lite mer energi, och hade betydligt roligare på planen, säger lagkaptenen Hanna Sköld om den första perioden.

Snyggt powerplaymål i den andra perioden

I mitten av den andra perioden kunde Leksand sedermera utöka ledningen till 0-3 då Hanna Sköld styrde in pucken i spel 5 mot 4 efter ett riktigt fint förarbete där hela formationen med Abby Thiessen, Sarah Forster, Wilma Johansson, Kajsa Armborg och till slut Hanna Sköld var inblandade. 0-3 kom även att stå sig fram till pausvilan inför den tredje perioden.
-Vi fortsätter att skapa bra press och lyckas spela med bra fart även i den andra perioden. Det var ett riktigt snyggt mål som vi får göra där i powerplay dessutom. Det är viktigt för oss att få igång powerplayspelet som kanske inte fungerat helt klockrent hittills. Man får lätt lite hjärnspöken när det inte funkar helt som det ska, så det var skönt och ett viktigt mål för oss, säger Sköld.

Spännande avslutning

I den tredje perioden kom hemmalaget närmare och började äta ikapp Leksands ledning. Reduceringen till 1-3 kom med knappa 12 minuter kvar att spela, och med knappa 6 minuter kvar kom även 2-3. Närmare än så kom dock inte AIK, och Leksand kunde lämna isen med tre härliga poäng in på kontot.
-Vi börjar den tredje perioden bra, men sedan får AIK göra ett slumpmål på oss, och när de dessutom får in en till puck på oss efter en stund blir det en annan matchbild där vi blir lite stressade. Vi lyckas ändå hålla ihop det till slut vilket var riktigt starkt av oss som grupp. AIK skapar en del farliga lägen, men vi visar att vi kan hantera situationen i slutminuterna vilket som sagt stärker oss rejält.

Ny match imorgon söndag

Nästa match i SDHL för Leksands del spelas imorgon söndag. SDE står för motståndet i Enebybergs Ishall i Stockholm, och pucken släpps klockan 14:40. Lagkaptenen Hanna Sköld är redo att ladda om för en ny hård kamp.
-Det ska bli kul att få spela igen. Vi tar med oss en bra känsla från matchen mot AIK idag, och kan vi bygga vidare på den så blir kanon imorgon, avslutar Hanna Sköld.

Richard Brasar