Martin om segern mot Malmö
Publicerad: 2022-01-18
Lite onödig spänning på slutet, men en rättvis seger med 2-1 i Malmö Arena. Leksands forward Martin Karlsson är sammanfattar kvällen. – Det var roligt att spela igen och jäkligt skönt att vinna.

Det märktes inte att laget inte spelat sen 30 december. 2-0 efter två perioder var faktiskt i underkant.
– Ja, vi kunde gjort nåt till. Vi hade bra lägen i powerplay. Där gäller det att få till fler skott på mål så blir det bra. Det är bara att gnugga vidare.

Hur var känslan före matchen?
– Lugn. Vi har tränat på och har ett bra flow i gruppen, säger Martin som berättar att laget pratat mycket om vad som ska göras i defensiven.
– Jag tycker att det syntes sen på isen. Och Offensiven blir bra när defensiven klickar i. Vad som är skillnaden? Att vi inte tjuvar i det vi ska göra och som vi pratat om. Vi har kittat ihop som en enhet som kan läsa varandra och sen har vi spelskickliga killar som kan göra mål där framme.

Max målade igen

En av de mest spelskickliga är Max Véronneau som gjorde sitt tjugonde mål för säsongen på en vältajmad lång uppspelning av backen Patrik Norén. Max mål blev avgörande eftersom Malmö reducerade i slutet av matchen. Ett slumpmål där pucken gick på en skridsko in.
– Ja, det krävdes att de spelade sex mot fyra och att pucken tog på vår back för att de skulle göra mål, konstaterar Martin.

Lite tjafs

Bröderna Sylvegård fick med sig varsin Leksandsspelare till utvisningsbåset under matchen. Men för en gångs skull var det inte Martin som var där och retade upp motståndarna.
– Nä, vissa orkar man inte lägga fokus på. Det är mycket snack, säger Martin med ett brett leende och verkar nöjd med att hans lag gick vinnande ur tjafset.

Vem blev gladast över segern?
– Det var Norén. Du hörde väl hur han skrek när han gick förbi, säger Martin och skrattar.

Hoppas på match på torsdag

Martin har, precis som vi fans, saknat matcherna. Han håller med om att det varit konstigt att vara spelledig så lång tid på vintern.
– Det är jäkligt kul att vara här efter allt ståhej och covid. Vi får hoppas att det rullar på nu, säger han, men vet samtidigt att läget är som det är i samhället och att det gäller att vara flexibel.
Så det är bara att hålla tummarna för att det blir match på torsdag mot Växjö hemma i Tegera.
– Ja, nu vill man spela.

Katharina Dalmalm