3-1 i matcher efter uddamålsseger
Publicerad: 2019-04-03
Leksand vann kvällens drabbning med 2-1 efter ett sent avgörande från Johan Porsberger och leder nu matchserien med 3-1 i matcher.

Första perioden var inte den bästa för Leksands del då spelet var rätt hafsigt med några misstag i egen zon. Mora försökte ta vara på det och få hål på Axel Brage, men den blåvita målvakten öppnade ruskigt bra och stod för ett par svettiga räddningar. Bästa målchansen för Leksand hade Jesper Ollas när hans skott tog i ribban i numerärt underläge.

• Vi måste spela pucken lite mer, då kan vi vinna det här, sade Marcus Karlberg i första pausintervjun.

Leksand kom ut betydligt hetare i andra periodens inledning och skapade målchans på målchans. Fyra och en halv minut in satt också 1-0 välförtjänt efter att Thomas Valkvae Olsen fått på ett härligt skott från blålinjen. Mora kvitterade dock två minuter därefter på grund av en felpass i egen zon, men efter 1-1 tog Leksand över spelet på nytt. 20 skott sköts på mål under mellanakten och det kunde mycket väl varit 2-1 på tavlan i pausvila, men pucken studsade oturligt utanför ett par gånger.

Tredje perioden var riktigt underhållande med hög fart framåt. Leksand var laget som var vassare perioden igenom och var nära flera gånger om att ta tillbaka ledningen. Till slut kom också 2-1 då Johan Porsbergers skott slank in mellan benskydden på Christian Engstrand, och Tegera Arena fullkomligt exploderade. Leksand krigade sedan sig ända fram till slutsignal för att vinna med 2-1 och nu leda matchserien med 3-1 i matcher.

Nu på fredag väntar bortamatch i Mora.

Arvid Yngvesson