Samantha Hanson och Steven Cherekos förlänger med Leksands IF
Publicerad: 2019-05-03
Damlaget
Leksands IF har förlängt avtalen med backen Samantha Hanson samt fystränaren Steven Cherekos inför den kommande säsongen.

Samantha Hanson kommer ursprungligen från White Bear Lake, Minnesota. I White Bear Lake spelade Samantha Hanson i high school innan hon säsongen 2012/2013 tog steget till University of North Dakota och spel i NCAA. Efter fyra säsonger i NCAA flyttade Hanson till Sverige för spel i Djurgårdens IF där hon tog SM-guld med laget. Inför den föregående säsongen skrev Samantha Hanson på för Leksands IF, och hon gjorde under säsongen 21 poäng (7+14) på 40 matcher från sin backplats.

Steven Cherekos, som för övrigt är sambo med Samantha Hanson, kom till Leksands IF inför den föregående säsongen och har under vintern varit fystränare för damlagen i såväl SDHL som Division 1.

Kontrakten med såväl Samantha Hanson som Steven Cherekos gäller över den kommande säsongen.

-Det känns otroligt kul att Samantha Hanson kommer tillbaka till oss i vinter. Även Steven var otroligt uppskattad av spelarna under den förra säsongen så det känns bra att knyta upp även honom inför vintern, säger huvudtränaren för Leksands IF Dam, Lars Stenmark, om kontraktsförlängningarna.

6 spelare lämnar
Det står även klart att Emma Lind, Danielle Stone, Anna Borgqvist, Alva Johnsson, Ida Nikula samt Julia Åberg lämnar Leksands IF.

-Det är lite av naturens gång, det blir alltid några spelare som lämnar efter en säsong. Det är tapp som man får räkna med efter en säsong, men vi ska se till att hitta utrymme att fylla de luckorna, säger huvudtränaren för Leksands IF Dam, Lars Stenmark, om spelarna som lämnar.

Richard Brasar