Daniel förste målskytt igen
Publicerad: 2018-12-29
En glad Daniel Gunnarsson gör återigen det första målet i Leksands matcher. Nu i vinsten med 3-1 mot Karlskrona i NKT-Arena. – Skönt för självförtroendet att göra två så pass viktiga mål, säger backen efteråt.

Daniel satte 1-0 mot Almtuna i förra matchen efter drygt tre minuter. Ikväll mot KHK tog det bara 46 sekunder.
– Jag fick en jättebra pass av Lang. Det blev en del gröt i deras zon och några av Karlskronaspelarna åkte och bytte, säger Daniel som förklarar att han gick mot bortre stolpen och när passningen kom var det ”bara” att trycka upp pucken.
– Jag hade lite flyt med studsen där, säger han ödmjukt.
Desto vackrare var 1-0 i förra matchen. Där Daniel bjöd på en dragning inspirerad av Oskar Lang.
– Jag hade bra fart och fick med mig pucken på ett stabilt sätt. Det var skönt med en tidig ledning och så härligt att få fira framför Leksandsklacken hemma, säger Daniel glatt.

Stor lättnad

Det har alltså blivit två vinster efter jul och Daniel försöker förklara varför laget brutit den långa förlustsviten.
– Det är väl flera bitar. Tränarbytet. Uppehållet kom i rätt tid. Vi har hunnit träna på en del detaljer. Och krigat mer för varandra, säger Daniel som tycker att det känns som att det är mer tävling på isen nu.
Han menar att nye huvudtränaren Roger Melin kommit in med lugn och att spelarna känner sig trygga med honom.

Två raka vinster men visst finns det fortfarande saker att förbättra, eller?
– Målskyttet! Nu blev det i och för sig tre mål idag, och det stärker självförtroendet, menar Daniel.
Även spelet i egen zon kräver mer jobb men ser säkrare ut än tidigare. Målvakten Jonas Arntzen, som stod i kväll, fick välförtjänt mashatten efteråt.
– Han är riktigt stabil. Och vi stöttar bättre, vilket dagens målvakter behöver. De kan inte stå på huvudet i varje sekvens, säger Daniel.
Backen tycker att spelet i egen zon känns lite tryggare och rejälare.
– Och när det står och väger vid 1-3 gör Arntzen några avgörande räddningar.

Tuffa dagar

I eftermiddagens andra hockeyallsvenska match mellan Södertälje och Västerås hyllades Tobbe Forsberg med en banderoll och stående publik.
– Och även i Luleå igår och så Leksandsklacken här idag. Det är fint att se att hockeysverige stöttar oavsett vilket lag man håller på, säger Daniel.
Han berättar att det varit två tuffa dagar sen olyckan och att det inte alltid är lätt att koncentrera sig på hockeyn.
– Jag tänker på Tobbe och hans familj nästan hela tiden. Vi i laget har inte mycket mer information än det som står i tidningarna. Men jag vet att Tobbe är stark och vi håller alla tummar för att han ska fixa det här.

Katharina Dalmalm