Lang om vinsten mot Växjö
Publicerad: 2021-02-04
En glad Oskar Lang kan konstatera att hans Leksand besegrade tabellettan under torsdagskvällen. – Växjö är luriga att möta, men vi gör en bra match, säger forwarden efteråt.

Leksand inledde matchen fyllda av energi och 0-1 var helt rättvist. Oskar och hans kedjekompisar Peter Cehlárik och Patrik Zackrisson får bra press på Växjö i slutet av perioden.
– Jag lyckas vända bort min back och ser att Zacke står framför mål. Ja, han fick stå rätt obevakad där. De gick väl bort sig lite, säger Oskar glatt om sin vackra passning till Patriks mål.
Det var en helt annan matchbild än i matchen mot Örebro i tisdagens sämre insats.
– Vi hade pratat mycket inför den här matchen om att hålla energin uppe och det syntes, säger Oskar.

Växjä vände till ledning

I andra perioden vänder Växjö till 2-1.
– Vi kommer bort oss lite i några byten, men vi fortsätter jobba hårt och kan reda ut det, menar Oskar.
Födelsedagsbarnet Jon Knuts ordnar kvitteringen i andra perioden på en skicklig passning från Johan Fransson.
– Vi sjöng för Jon efter matchen. Göra mål och sen en vinst…det blev en bra 30-årsdag för honom, säger Oskar glatt.

Inget mål för Norén

Med runt två minuter kvar av andra perioden gör Patrik Norén 2-3 till Leksand. Tyvärr döms målet bort efter en väldigt lång videobedömning. Detta eftersom en Leksing stört Växjös målvakt Viktor Fasth i målområdet.
– Jag tycker att det borde vara mål, men vad ska man säga. Men tydligen så är det så reglerna är, säger Oskar lite besviket.

Carter Ashton avgör

Den tredje perioden blir mållös och i förlängningen avgör Carter Ashton.
– Det är kul att se hans målform. Hur han presterar varje match, säger Oskar om kanadensaren som ordnar två poäng åt Dalalaget.
– Den här segern var viktig för oss. Att studsa tillbaka från förra matchen som inte var nåt vidare, säger Oskar som avslöjar att hans huvudtränare Björn Hellkvist var gladare efter matchen idag.
– Växjö är ett bra lag, en tuff motståndare så det gäller att vara koncentrerad hela matchen. Och det tycker jag att vi var.

Ändringar i alla kedjor

På grund av skador var det ändringar i alla kedjor i kvällens match. Oskar såg ut att trivas utmärkt i sin nya omgivning.
– Jag tycker att vi gör det bra. Vi jobbar hårt och skapar bra lägen. Är ett offensivt hot. Cehlárik är en skicklig spelare och Zacke har jag ju spelat med tidigare så vi känner varandra bra på isen, säger tjugofyraåringen.

En trotjänare

Oskar är inne på sin sjunde säsong i Lelsands herrlag. En verklig trotjänare alltså. Vad säger han om att nu spela i SHL och ligga på plats sju i tabellen?
– Det är riktigt kul! Ett så här bra lag har jag inte spelat med tidigare, säger Oskar.
Han tillägger att det är en hel del matcher kvar och att laget siktar på topp sex som ger en direktplats i kvartsfinalerna.
– Det känns skönt att slippa kvalångesten, säger Oskar avslutningsvis. Och vi kan väl bara hålla med honom…

Katharina Dalmalm