Dominique Rüegg klar för LIF
Publicerad: 2020-05-29
Damlaget
Leksands IF har idag gjort klart med den schweiziska landslagsforwarden Dominique Rüegg. Rüegg kommer närmast från spel i ZSC Lions i den schweiziska högstaligan på damsidan, SWHL A. Kontraktet gäller över den kommande säsongen 2020/2021.

Dominique Rüegg inledde sin hockeykarriär i EC Wil och Uzwil, beläget mellan St Gallen och Zürich. Som junior spelade hon i Uzwils herrjuniorer på U15-, U17-, och U20-nivå. I högstaligan på damsidan debuterade Dominique Rüegg säsongen 2013/2014, då iklädd SC Weinfeldens tröjfärger. Efter två säsonger i Weinfelden gick karriären vidare i Zürich SC Lions där hon under de fem senaste säsongerna gjort sig känd som en starkt poängproducerande spelare, och även vunnit tre mästerskap med klubben.

På landslagsnivå har Dominique Rüegg representerat Schweiz vid tre J18-VM, fyra A-VM samt en OS-turnering.

Dominique Rüeggs nyskrivna kontrakt med Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2020/2021.

Dominique Rüegg om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är riktigt glad och förväntansfull inför att få komma till Leksands IF. Sverige har den bästa ligan i Europa och jag vet att Leksand är en klubb med väldigt stark tradition, så jag ser verkligen fram emot utmaningen. Jag ger mitt bästa för laget varje dag och försöker alltid att utvecklas, och ser fram emot att bidra såväl offensivt som defensivt i Leksand. Jag ser fram emot att få komma på plats i Leksand och Sverige, och längtar verkligen till augusti!

Lars Stenmark om nyförvärvet Dominique Rüegg:
-Vi har letat efter spelare som kan tillföra spets till oss, och det kan Dominique göra. Hon hart tuffheten och målsinnet för att kunna vara ett stort besvär för många försvar och målvakter i SDHL. Dominique har fina meriter i sin karriär och jag har fått många bra omdömen om henne. Dominique är en spelare som har en utmaning i sig själv att ta nästa steg i karriären, och vi hoppas verkligen att få se den potentialen här hos oss.

Richard Brasar