Seger mot Rögle
Publicerad: 2016-12-04
Matchrapport
Leksands IF blev gästade av Rögle BK på söndagseftermiddagen i Tegera arena. 5003 åskådare såg en batalj som slutade 3-2.

Leksands IF fick ingen bra start på söndagseftermiddagens batalj i Tegera arena. Gästande skåningarna, tog ledningen genom Karlsson efter en och en halv minut. Efter tre minuters spel, så fick LIF ett jätteläge. RBK-spelaren Bibic förde dock bock pucken med handen, men domarna för dagen valde att inte döma straff. Skåningarna hade dock de hetaste chanserna under den första perioden och ledde rättvist med 0-1 efter tjugo minuter.

– Surt att det står 1-0 till de nu. Det känns som att vi är närmare, sade Jon Knuts.

Leksand inledde den andra perioden på ett bättre sätt. Efter fyra minuters spel lyckades man kvittera genom Martin Karlsson. Det var i övrigt en böljande mittenakt. Men efter drygt tio minuters spel fick LIF tillbringa tid i numerärt överläge, efter att RBK ådragit sig två utvisningar. Därmed spelade LIF 5 mot 3. LIF hade en ramträff i det numerära överlaget, men dessvärre utan framgång. Leksand var sånär i sluttampen av perioden, att ta ledningen med 2-1 - men Dansk blev räddad av ribban.

– Det är fullt krig där ute, sade Jesper Ollas.

Inledningsvis av den tredje perioden, var det tämligen hafsigt spel lagen emellan. Hetast chans hade hemmalaget genom Lauridsen. Efter sex minuter spel fick LIF ytterligare chansen i numerärt överläge efter en fin prestation av Knuts. I det numerära överläget tog LIF ledningen genom Castonguay. Leksand stod för en solid tredje period och lyckades utöka ledningen - ytterligare en gång i numerärt överläge. Ytterell avlossade ett handledsskott från backposition och 3-1 var ett faktum med sju minuter kvar av ordinarie tid. Leksand såg ut att utöka ledningen till 4-1, men målet dömdes bort. Rögle lyckades senare att reducera genom Rensfeldt, med fyra minuter kvar av ordinarie tid. LIF lyckades dock hålla ifrån och segrade med 3-2!

Johannes Wahlberg