Forster efter förlusten mot Brynäs
Publicerad: 2020-10-14
Damlaget
Det blev en tung förlust för damlaget i GävleDala-derbyt mot Brynäs IF. I en oerhört svängig historia där lagen turades om att ha ledningen flera gånger, stod till slut bortalaget som segrare. -Det känns surt att vi inte får några poäng med oss ikväll när vi gör fem mål framåt, säger Sarah Forster.

Damlaget inledde piggt i mötet mot Brynäs IF och tog också ledningen i den första perioden genom Hanna Sköld. Redan efter fem spelade minuter höll hon sig framme och gav hemmalaget ledningen. Sarah Forster som är en av de rutinerade pjäserna i årets lagbygge, menar att jämnheten och att spela på ledning varit ett av lagets största problem under säsongen.
-När vi får ledningen blir det en riktigt bra attityd på bänken, det kändes som det kunde blivit riktigt bra ikväll, men jämnheten i vårt spel är ett problem. Vi gör tio bra minuter, sen kommer fem riktigt dåliga.

Laget fick sedan absolut sämsta tänkbara start på den andra perioden då Katerina Mrazova satte 1-2 redan efter tolv sekunder. Med tanke på den dåliga starten var det såklart extra starkt att ta sig samman och bara två minuter därefter kvittera genom Ella Albinsson. Hennes första mål för säsongen. En bra kväll att sätta sitt första mål för säsongen på, tyckte även Abagael Thiessen, som bara minuten senare gav de blåvita ledningen med 3-2.

Därefter turades lagen om att ha ledningen ett par gånger till i den andra perioden. När krutröken lagt sig ledde Brynäs inför den sista perioden med 4-5, bland annat efter mål av den forna leksingen Maja Nylén Persson.
-Som jag tidigare nämnde, så har vi haft svårt med att spela jämnt under matcherna. Vi har ledningen flera gånger i andra perioden, men lyckas ändå hamna i underläge innan den är över.

I den tredje perioden fick man återigen en dålig start och Denisa Krizova satte 4-6 redan efter arton sekunder.
-Det får inte hända att man släpper in ett tidigt mål i två perioder men tyvärr gjorde vi det idag.

Slutresultatet skrevs till slut till 5-8 för Brynäs IF i en riktigt svängig historia. Skottstatistiken slutade på 31-44 till bortalaget.

Ni gör ändå fem mål på Brynäs som leder serien i storartad stil, det är ändå rätt bra gjort. Eller?
-Ja det är klart, men det känns surt att göra fem mål och inte få med sig någonting. Men klarar vi av göra fem mål på Brynäs, ska vi kunna göra det på de andra lagen i serien också. Vi får försöka ta med oss det positiva.

Nästa match för damlaget blir nu AIK på hemmais den 24 oktober.

Vad blir det viktigaste och förbättra till er nästa match som är tio dagar bort?
-Innan matchen hade jag svarat offensiven, då vi knappt gjort något mål de senaste matcherna, men nu tycker jag vi ska försöka ta med oss de bitarna från den här matchen. Vi gör ändå fem mål. Vi måste lära oss att spela lite jämnare och inte gå ned oss mentalt när vi hamnar i underläge. Nu har vi en ledig helg sen väntar en väldigt viktig vecka för oss, avslutar Sarah.

Per Gerdin