Förlängningsseger mot Växjö
Publicerad: 2021-02-04
En mycket händelserik och väl genomförd bortamatch mot serieledande Växjö slutade med två poäng till Leksand efter att Carter Ashton avgjort i förlängningen.

Leksand inledde matchen på ett mycket bra sätt och fick till riktigt fint tryck på Växjö under de första minuterna utan att få till den där riktigt vassa målchansen. Ungefär i mitten av den första perioden kom två farliga lägen efter varandra där Oskar Lang första var nära mål på ett halvt friläge för att inte långt därefter se Janne Juvonen rädda ett rent friläge från hemmalaget, men första kassen för kvällen kom istället med två minuter kvar till pausvila. Det var Leksand som välförtjänt tog ledningen när Oskar Langs fina förarbete hittade fram till Patrik Zackrisson framför mål som kliniskt skickade upp 0–1 i nättaket och en ledning efter 20 minuter.

Andra perioden började inte lika bra när Peter Cehlárik visades ut för en mycket tveksam tvåa efter bara en minut, och i det efterföljande powerplay-spelet kvitterade Växjö med ett rappt avslut. Bara två minuter senare var det ännu en misstänksam situation som gick till hemmalagets fördel när Emil Pettersson på nytt kunde göra mål för 2–1 efter vad såg ut som en knapp offside. Leksand kom dock tillbaka in i matchen när knappt åtta minuter hade gått av mittenakten när Johan Fransson hittade en ren Jon Knuts i slottet som fick in 2–2 på sin 30-årsdag. Efter kvitteringen tog leksingarna över spelet ganska så rejält och hade dessutom en puck i mål innan periodpaus efter ett mycket fint skott i krysset från Patrik Norén. Tråkigt nog så dömdes målet otroligt nog bort för spelare i målgården fast allt pekade på att så inte var fallet, och det ledde i sin tur att Jon Knuts inte höll inne med sin kritik i intervjun som gjordes i den andra periodpausen.

Den tredje perioden var lite mer avvaktande med få lägen som gav målvakterna rejält med problem. Peter Cehlárik hade ett skott som touchade i ribban och ut i numerärt överläge efter ungefär sju minuter, men därefter var spelet jämnt mellan lagen. Det hände sedan inte särskilt mycket förrän i matchens slutsekunder när en puck från Carter Camper oturligt studsade i målramen istället för in och kvällens drabbning gick till förlänging. I 3 mot 3-spelet tog det inte lång tid för Leksand att avgöra när Carter Ashton kom i en två mot-etta med Nils Åman där stekhete Ashton sköt själv och fick se 2-3-avgörandet gå in mellan benen på Viktor Fasth. Bonuspoängen följer därmed med hem till Dalarna.

På lördag väntar den sista matchen innan landslagsuppehållet när Frölunda kommer på besök till Tegera Arena.

Arvid Yngvesson