Tre poäng mot Oskarshamn
Publicerad: 2020-11-12
En bra start med tre snabba mål låg till grund för säsongens första trepoängare på hemmais när Leksand slog Oskarshamn med 4–2.

Leksands inledning på kvällens match var smått magisk då laget fick in hela tre mål under de åtta första minuterna. Bara 31 sekunder in gjordes 1–0 när Marek Hrivik vackert hittade Peter Cehlárik framför mål som bara hade att skicka in pucken i ett öppet nät. Inte ens två minuter senare kom den andra kassen när Calle Själin gjorde sitt första SHL-mål från sin backposition direkt på tekning. 3–0 gjordes sedan efter exakt åtta minuters spel när Hrivik på nytt hittade en nästan helt fri Carter Camper som mycket vackert skickade upp pucken i krysset. Detta tvingade också Oskarshamn till en timeout, och efter densamma kom bortalaget in i matchen och spelade bättre under den andra halvan av den första perioden. Inget mer mål gjordes dock och tremålsledningen höll sig till pausvila.

Den andra perioden var märklig på många sätt och vis. Två minuter in visades Patrik Norén ut 2+10 för en vad många ansåg var en klockren tackling, och i efterdyningarna av boxplay-spelet lyckades Oskarshamn reducera. Nästa uppmärksammade situation i mellanakten skedde efter drygt 14 minuters spel när Peter Cehlárik åkte på en smäll som renderade i ett matchstraff för Brian Cooper för charging. Strax därefter var båda lagen otroligt nära att få in pucken när bortalaget först prickade stolpen på ett friläge för att sekunder senare sluta med ett skott i stolpen från Patrik Zackrisson när han kom helt fri. Leksand hade sedan chansen att dra ifrån rejält inför den tredje perioden då man fick chansen att spela 5 mot 3 i två minuter, men tyvärr gjordes inget mål och 3–1 höll sig perioden ut.

Den första halvan av den avslutande perioden var inte alls händelserik då Leksand spelade väldigt passivt. När drygt tio minuter var spelade blev det rejäl nerv i matchen då Oskarshamn kröp ännu närmare när man reducerade på nytt, denna gång i slutsekunden av ett numerärt överläge. Bara några minuter senare hade gästerna chansen att kvittera när August Berg visades ut i fyra minuter för en hög klubba, men leksingarna krigade på bra och skulle även punktera matchen i 4 mot 5-spelet när Patrik Zackrisson och Daniel Olsson-Trkulja kom i en kontring där den sistnämnda skickade in en backhand och sitt första mål för säsongen. Leksand höll sedan undan och tog därmed sin första trepoängare hemma i Tegera Arena för säsongen då slutresultatet skrevs till 4–2.

Nästa match för Leksands del är hemma mot Frölunda på måndag.

Arvid Yngvesson