Åman inför J20-premiären
Publicerad: 2019-09-10
J20
– Det blir tufft direkt från start, precis som det ska vara, men vi är laddade och går självklart för tre segrar. Det meddelar J20-centern Nils Åman, vars lag inleder serien med tre matcher på hemmais denna helg.

19-åringen summerar försäsongen som givande och innehållsrik.
– Det är en del nytt i laget, och vissa som har flyttats upp från J18, men jag tycker verkligen att vi har kommit ihop oss som grupp under de här veckorna. Vi har tränat på bra och ser man till resultaten i träningsmatcherna har vi väl blandat och gett lite, precis som det brukar vara under en försäsong.

Vilka positiva svar tycker du att träningsmatcherna har gett er?

– Att vi har ett riktigt bra powerplay och anfallsspel, där har vi spelat väldigt bra faktiskt. Sen har vi en hel del att jobba på när det gäller försvarsspelet, men det vore konstigt om det inte fanns saker att jobba på den här tiden på säsongen, menar Nils, som var en av de juniorer som spelade med A-laget i fredagens cup-match mot AIK.
– Jättekul så klart, speciellt eftersom vi var så pass många juniorer som fick chansen. Jag tycker att vi skötte oss bra överlag, även om det så klart märktes att vi ställdes mot ett väldigt bra motstånd.

J20-premiären går av stapeln på fredag kväll, 19.00 i Weda Skog Arena, då Djurgården kommer på besök.
Samma lag ställs sedan mot varandra i samma ishall även på lördagen, 11.00, innan premiärhelgen så avslutas med söndagens möte med AIK (12.00, Tegera Arena).
– Ja, det blir full fart, men det är lika bra det. Vi har sett fram emot att det ska dra igång så länge nu, så det blir riktigt skoj med tre matcher.

Vad vet du om motståndet?

– Svårt att säga så här tidigt på säsongen, men som vanligt kan jag säga att alla lag i serien är riktigt bra. Det kommer att bli tuffa matcher, ingen tvekan om den saken, men vi ska göra allt för att se till att inleda med tre segrar.

Vem inleder målskyttet?

– Jag tror på nyförvärvet från Linköping, Christoffer Rapp.

Elin Broman