Strålande start för J18
Publicerad: 2020-01-12
J18
Fortsättningsserien kunde inte ha börjat så mycket bättre för J18. Två raka segrar och klar serieledning. – Vi är en stark och bra grupp där alla verkligen jobbar för varandra, säger Arvid Lundberg Brobäck som gjorde ett av målen i söndagens match.

Efter juluppehållet drog J18-lagets säsong igång igen i veckan. För Leksands del innebär det spel i fortsättningsserien eftersom man inte placerade sig bland de fem bästa i serien före jul.
– Det är kul att vara igång igen och spela match. Det kändes bra, säger Arvid Lundberg Brobäck.

Klar seger mot Västerås

Han och de andra i laget inledde serien med att möta Västerås på bortaplan förra veckan. Det blev en klar seger med 4–1.
– Det kändes som att båda lagen var taggade och verkligen ville vinna, det var full fart hela tiden.
Varför blev det ni som vann?
– Vi satte våra lägen som vi fick och det gjorde inte Västerås på samma sätt. Jag tycker också att vi jobbade riktigt bra som grupp.
På söndagen var det dags för ny bortamatch. Den här gången behövde man inte åka särskilt långt eftersom det var Falun som stod för motståndet.
– Det blev en annan typ av match än den mot Västerås. Falun kanske inte är riktigt lika skickliga, men det känns som de vill verkligen vinna mot oss.

Leksand leder serien

Men trots Faluns vilja att besegra en dalarival blev det Leksand som plockade alla poängen även i denna match. De blåvita vann med 2–0 och Arvid Lundberg Brobäck stod för det första målet.
– Vi spelade fyra mot fyra och och Marcus Lindström checkade fast dem och hittade sedan mig i slottet. Jag sköt och den satt i bortre sidan i målet.
Full pott på två matcher alltså. Leksand leder dock serien på hela 12 poäng, detta eftersom laget fick med sig sex poäng in i denna serie på grund av sin höga placering i serien före jul. Nästa utmaning för de blåvita är Borlänge och sedan Strömsbro. Får Arvid Lundberg Brobäck bestämma blir det sex nya poäng då.
– Jag tycker nog att vi ska vinna båda de matcherna. Vi måste hitta vår högstanivå och sedan kunna prestera på den, även om de andra lagen drar ner på tempot ibland.

Elisabet Wahl