Karlberg inför LIF-VIK
Publicerad: 2018-10-24
– Det var ju en riktig fest här i fredags, så jag hoppas verkligen att det blir något liknande även denna vecka. Det säger forwarden Marcus Karlberg inför fredagens hemmamatch mot Västerås.

Efter klara bortasegrar mot Pantern (4-1) och Almtuna (6-2) besegrade leksingarna i fredags Karlskrona med hela 7-4 på hemmais.
– Precis, vi har haft en väldigt bra trend nu på slutet. Vi har spelat bättre och bättre och dessutom fått göra många mål. Att slå Karlskrona med 7-4 är riktigt bra, menar Marcus, som var en av målskyttarna i den matchen.
Målet var för övrigt hans första A-lagsmål på hemmais.
– Precis. Jag lyckades ju göra ett mål förra säsongen, men det var på bortais, så det här var helt klart snäppet bättre. Att få jubla med hemmafansen var verkligen jättecoolt. Sen tror jag att målet var viktigt för mig på ett annat sätt också. Jag har haft lite måltorka den här säsongen, så det var riktigt skönt att få sätta dit den. Förhoppningsvis kanske det lossnar nu.

Hur pass väl tycker du att du har kommit in i A-lagsspelet?

– Jag började lite trögt, men jag tycker att jag har blivit bättre och bättre för varje match. Nu känns det bra tycker jag, och jag ser fram emot fortsättningen, säger 18-åringen, som inte direkt verkar ha några problem med att ta för sig i A-lagssammanhang.
– Nej, jag är nog en sån typ av spelare som bara kör på, oavsett motstånd. Får man chansen tycker jag att man ska ta den. Det är bara att köra!

Hur går tankarna inför fredagens match?

– Det brukar alltid vara roliga matcher mellan Leksand och Västerås, så jag ser verkligen fram emot att spela. Västerås kommer förmodligen göra allt för att trycka ner oss under de första 10 minuterna, men vi vet vad som väntar och kommer att spela smart. Vi står emot pressen i början av matchen och sen äter vi upp dem i andra och tredje, säger Marcus Karlberg, som med andra ord har segerplanen klar.
Om resultatet säger han så här:
– Vi vinner med 5-2. Ett av målen gör Mattias Nilsson. Jag tror att han stänker upp sitt första för i år med ett skott från blå.

I skrivande stund är 4 500 biljetter sålda till fredagens match.
Säkra din plats här!

Elin Broman