Uddamålsseger mot Malmö
Publicerad: 2020-11-28
Trots ett tvåmålsunderläge från den första perioden så vände Leksand på eftermiddagens möte mot Malmö och vann till slut med 4–3.

Den första perioden var inte mycket att hänga i granen för Leksand då Malmö var hetare i nästan varenda situation ute på isen. Efter knappt tre minuters spel tog gästerna ledningen när Fredrik Händemark skickade in pucken från nära håll. Bortalaget fick sedan in även ett andra mål i den första perioden när Emil Sylvegård gjorde 0–2 med drygt fem minuter kvar till pausvila, och därmed var Leksand i en uppförsbacke med 40 minuter kvar att spela.

Leksand kom ut lite bättre i den andra perioden och drygt tre minuter in i mellanakten kom hemmalagets första mål för kvällen när Nils Åman gjorde sin första kasse för säsongen. Därefter hände det inte särskilt mycket mer då spelet for fram och tillbaka utan någon riktig struktur. Den bästa chansen innan perioden var över stod Malmö för, men då klev Janne Juvonen fram och vackert räddade friläget med en fin plock.

Inledningen av den tredje perioden var däremot betydligt mer händelserik då det gjordes tre mål under kort tid. Leksand om ut starkt och efter fem minuter hittade Oskar Lang en helt ren Jonas Ahnelöv framför mål som petade in pucken mellan Lars Voldens benskydd. Tre minuter senare tog hemmalaget ledningen för första gången i matchen när August Berg fick en fin passning från Nils Åman och läckert skickade upp pucken i krysset för sitt första SHL-mål. Glädjen var dock kortvarig då Malmö kvitterade bara 19 sekunder efter 3–2-målet när Emil Sylvegård blev tvåmålsskytt. Leksand gick inte ner sig trots kvitteringen, och inte långt senare fick man även chansen att spela powerplay för första gången för dagen. Då klev Emil Heineman fram och slog in pucken precis framför mål och ordnade 4–3 på tavlan med sju minuter kvar av ordinarie tid. Malmö tog sedan ut målvakten i slutet av matchen, men inget mer mål gjordes och Leksand tog tre viktiga poäng.

På tisdag väntar bortamatch mot Djurgården.

Arvid Yngvesson