Arntzen inför toppmötet
Publicerad: 2018-11-12
Efter ett veckolångt matchuppehåll är det under onsdagskvällen dags för tabelltrean Leksand att ta sig an serieledande Oskarshamn på bortais. – Det blir en riktigt rolig match. Vi åker dit för att hämta hem tre poäng, säger LIF-målisen Jonas Arntzen.

Senast spelade match var förra tisdagens bortamatch mot Björklöven. En match som hemmalaget vann efter förlängning.
– Vi gjorde väl inte vår bästa insats kanske, men det var en jämn match som hade kunnat sluta hur som helst, menar Jonas, vars lag sedan detta har haft några matchfria dagar.

Hur har du spenderat landslagsuppehållet?

– Det har väl varit en hel del träning med laget, men jag och tjejen var iväg till Trysil en sväng också. Det har varit skönt att få landa lite och ha några lediga dagar, men nu ser vi verkligen fram emot att dra igång igen. Det är tätt med matcher nu i resten av november, så det är bara att köra.

Oskarshamn är i skrivande stund det lag i serien som har gjort flest antal mål (55), en statistik som Jonas Arntzen gärna hjälper till att bromsa.
– Oavsett om det blir jag eller Brage som står i mål på onsdag, ska vi göra vårt bästa för att Oskarshamn inte ska göra så många fler mål, menar Jonas, som beskriver samarbetet med målvaktskollegan Axel Brage så här:
– Det fungerar hur bra som helst. Vi backar varandra i alla situationer, och är glada för varandras framgång.

Vilken typ av matchbild kan man förvänta sig på onsdag?

– Svårt att säga, men Oskarshamn är ett lag som gör många mål som sagt, så det gäller att vi spelar smart i egen zon, och att vi täcker mycket skott. De har också en väldigt duktig målvakt i Adam Åhman. Det gäller att vi tar bra skott på mål, och inte bara skott i magen på honom, fortsätter Jonas, vars lag åker mot Oskarshamn under tisdagen.

Något tips på tänkbar matchvinnare?

– En som har gjort mycket mål på mig på träning på sistone är i alla fall Martin Karlsson. Är det någon som kommer att göra mål så är det han!

Elin Broman