Seger mot Oskarshamn
Publicerad: 2019-12-05
Andra raka hemmasegern är ett faktum efter att Leksand slagit Oskarshamn med 4–1.

Första perioden var fram och tillbaka med ett högt tempo ute på isen. Leksand tog ledningen efter bara fyra minuters spel då Philip Samuelsson skickade in pucken mellan Tex Williamssons benskydd, vilket även betydde Philips första mål i Leksands-tröjan. Därefter hade Leksand två chanser att göra mål i powerplay, men trots övertaget blev inte ledningen större. Mot slutet av perioden hade även Oskarshamn ett par farliga chanser som Axel Brage dock stoppade och såg till att behålla 1–0 till pausvila.

Fyra minuter in i den andra perioden fick Oskarshamn en kvittering i numerärt överläge då pucken oturligt styrdes via en Leksands-back och in, men efter 1–1 tog Leksand över spelet mer och mer. 16 minuter in i mellanakten återtog också de blåvita ledningen då Daniel Gunnarsson levererade en läcker passning till Martin Karlsson som fri kunde skicka upp 2–1 i krysset. Bara två minuter senare kom också 3–1 när Linus Persson vackert dribblade till sig ett så gott som öppet mål och såg till att Leksand vann sin första andraperiod för säsongen.

Leksand bevakade sin ledning väl under de tjugo avslutande minuterna och höll Oskarshamn ifrån att skapa några riktigt farliga lägen. Till slut kunde Fredrik Forsberg också punktera matchen genom att sätta 4–1 i öppet mål och se till att tre härliga poäng kom in på kontot.

Nu på lördag väntar bortamatch mot Skellefteå.

Arvid Yngvesson