Eklund stärker upp ledarstaben
Publicerad: 2020-02-05
Efter måndagens förändring i herrlagets tränarstab där Ulf Samuelsson rekryterades som ny huvudtränare meddelar Leksands IFs ledning att man nu stärker upp med ytterligare en ny tränarröst i form av Per-Erik Eklund. Detta innebär samtidigt att Jens Nielsen lämnar rollen som assisterande tränare.

Per-Erik Eklund har lång erfarenhet av hockeylivet både som spelare och som ledare. Under sin tid som spelare representerade Eklund såväl AIK som Leksands IF på hösta nivå i Sverige, och han gjorde även nio framgångsrika säsonger som forward i NHL där han representerade Philadelphia Flyers i 646 matcher samt Dallas Stars i 14 matcher. Efter den aktiva karriären har Eklund under 17 säsonger verkat som scout för NHL-organisationerna Phoenix Coyotes, Montréal Canadiens och Edmonton Oilers. Under mitten av 2000-talet var Eklund även tränare för Leksands IF i såväl J18 Elit som för herrlaget i dåvarande Elitserien och Allsvenskan.

Kontraktet mellan Leksands IF och Per-Erik Eklund gäller för resterande del av den innevarande säsongen 2019/2020. Per-Erik Eklund kommer att göra sin första träning med laget på söndag.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om rekryteringen av Per-Erik Eklund:
-Per-Erik besitter en enorm erfarenhet som kan hjälpa oss framåt och bidra genom att se spelet med nya ögon. Per-Erik kommer att coacha våra forwards, leda vårt offensiva spel och jobba med individuell utveckling. I och med denna förändring så finns det inga mer planer på att förändra i vårt ledarteam. Jens Nielsen har varit en del av Leksands IF under en längre tid, och vi vill rikta ett stort tack till honom för hans insatser och önska honom lycka till i framtiden.

Richard Brasar