Sommarsnack med Moa Viklund
Publicerad: 2020-07-16
Damlaget
Anfallaren Moa Viklund har hängt hemma hos sina föräldrar i Lycksele den här sommaren. Där har hon umgåtts med kompisar och fokuserat på att öka sin snabbhet och kondition. – Det här med försäsong är skräckblandad förtjusning, säger hon till hemsidan.

Moa Viklund kom till Leksand förra hösten och var då en av många nya spelare. Nu när hon gör sig redo för sin andra säsong känner hon sig mer hemma inför det som komma skall.
– Förra säsongen var helt okej för mig, det var mitt första år i Leksand och allt var lite nytt. Det tog ett tag att komma in i organisationen och spelsättet och nu känns det som jag kan ta kliv ytterligare.
Under den kommande säsongen hoppas hon kunna utveckla sitt anfallsspel och bli mer explosiv. För att komma dit har hon nu ett individuellt träningsprogram med mycket start och stopp samt intervaller. Fokus ligger på snabbhet och kondition.
– Jag tycker försäsongen är kul. Man vet vad som ligger framför en och det finns en klar målbild, vad man tränar till.
Vem i laget har bäst fysik?
– Det måste vara Hanna Sköld. Hon är bra på det mesta och är både snabb och stark.

Längtar till ispremiären

Om några veckor styr Moa Viklund färden mot Leksand igen. Laget samlas och går på is i början av augusti. När vi pratar om ispremiären kommer det en ton av längtan i rösten.
– Det är det bästa jag vet! Men det tar ett tag innan man kommer in i det igen, det gör ont i fötterna och ljumskarna är ovana vid den belastningen. Var det så här det var verkligen?
Hur blir säsongen för er som lag tror du?
– Jag tänker att vi ska se till att träna på och spela ihop oss. Det går aldrig att säga svart på vitt att så här blir det, men vi har en bra grupp och jag hoppas vi får ihop laget lika bra som förra säsongen.
Förutom att träna har Moa Viklund hängt hemma i Lycksele hos sina föräldrar den här sommaren. Att åka hem är något hon inte vill missa.
– Vad man gör i Lycksele på sommaren? Inte så mycket och det är det som är grejen. Jag är hemma, jag tränar och känner lugnet. Det är viktigt att göra det när det är perioder när det är hektiskt. Här kan jag slappna av och det är jätteviktigt för mig.

Tipsar om brunch på Siljan

Har du badat mycket?
– Just nu är det inte så badvänligt, det är grått och tråkigt. Är det fint väder badar jag, men jag är inte en sådan där som badar året om.
Vad äter du helst på sommaren?
– Grillat, gärna entrecote eller ryggbiff. Men jag vet inte riktig vad bästa sättet är för att lyckas med det. Det är mamma som grillar hos oss, hon har säkert en massa hemligheter.
Till sist, vad ska man göra om man besöker Leksand nu på sommaren?
– Ta ett besök på Siljans fik och ät deras brunch. Den är riktigt fin!

Elisabet Wahl