Sondre Olden klar för Leksands IF
Publicerad: 2016-05-10

Leksands IF har skrivit kontrakt med den norske forwarden Sondre Olden, 23, som närmast kommer från spel i Brynäs IF.

Sondre Olden är fostrad i den norska klubben Manglerud Star där han spelade under sina ungdomsår innan han som 17-åring flyttade till Sverige för spel i Modo Hockeys juniororganisation. Efter två säsonger i Modo följde sedan spel i amerikanska Erie Otters innan det var dags för Olden att återvända till hemlandet Norge och spel i Vålerenga IF. Under de två säsongerna i Vålerenga imponerade Olden på såväl den norska landslagsledningen som Brynäs IF vilket ledde till spel i både VM och OS för Norge säsongen 2013-2014 och kontrakt med Gävleklubben inför säsongen 2014-2015. Första året på kontraktet med Brynäs tillbringade Olden dock delvis på lån tillbaka till Vålerenga innan han under fjolårssäsongen spelade till sig en ordinarie plats i Brynäs. På Sondre Oldens meritlista finns även spel i junior-VM på både J18- och J20-nivå i högsta och näst högsta divisionen. Kontraktet med Leksands IF sträcker sig över de kommande två säsongerna.

Mikael Karlberg kommenterar:
-Sondre är en spelare med stor potential som vi tillsammans vill hjälpas åt att utveckla ytterligare här hos oss i Leksands IF, säger Mikael Karlberg i sportrådet.

Claes Thirus