Två poäng mot Djurgården
Publicerad: 2020-10-20
Trots underläge med 0–2 inför den tredje perioden lyckades Leksand vända mot Djurgården och till slut vinna med 3–2 efter förlängning efter att Carter Camper snyggt avgjort matchen.

Den första perioden var inte så mycket att hänga i granen då det stundtals var ganska lojt på isen. Leksand var däremot det bättre laget i 5 mot 5-spelet där man hade bud på att ta ledningen, men det var i spel 5 mot 3 som den bästa chansen kom. Pucken rensades mycket oturligt precis på mållinjen och efter en tids videogranskning stod det klart att pucken aldrig var inne då millimetrarna var emot Leksand denna gång. Med 25 sekunder kvar till pausvila kom istället 0–1 som från ingenstans när Djurgården tog ledningen från nära håll.

Den andra perioden var möjligtvis den sämsta från Leksands sida den här säsongen då det slarvades mycket och Djurgården fick föra matchen. Bästa läget för perioden stod Daniel Olsson-Trkulja för när han tyvärr missade ett friläge, och istället för en kvittering ökade bortalaget på till 0–2 strax därefter. Janne Juvonen gjorde även några viktiga räddningar i mellanakten så att tvåmålsunderläget höll sig perioden ut.

Leksand fick däremot en riktigt bra start på den tredje perioden när man först lyckades reda ut en utvisning och en minut därefter få in första målet för kvällen när Peter Cehlárik höll sig framme i slottet och snärtade in pucken. Efter 1–2-målet tog hemmalaget också tag i spelet betydligt bättre och fick till några riktigt bra chanser där Patrik Zackrisson bland annat hade ett skott i stolpen. Kvitteringsmålet kom sedan med drygt fem minuter kvar av ordinarie tid när Marek Hrivik skickade in 2–2 från blålinjen i powerplay, och inte långt därefter var Patrik Norén en klockren ribbträff från att ordna tre poäng. Segermålet fick istället vänta till förlängningsspelet när Oskar Lang och Carter Camper kom i en spelvändning där den sistnämnda lirkade in pucken i mål för 3–2 på tavlan och en fullbordad vändning.

På torsdag väntar en tuff bortamatch mot topplaget Luleå.

Arvid Yngvesson