Herrlaget stärker upp tränarstaben
Publicerad: 2019-02-14
Under matcherna mot IF Björklöven och Almtuna IS föregående veckan fanns Christer Olsson med som assisterande tränare på a-laget då Jens Nielsen var på landslagsuppdrag med Danmark. Nu står det klart att Olsson blir kvar som assisterande tränare i a-laget och att tränarstaben utökas till en tränartrio.

Christer Olsson har en gedigen karriär bakom sig såväl som spelare som ledare. Som spelare representerade Christer Olsson Leksands IF vid två hela säsonger i början av 2000-talet innan en knäskada satte stopp för karriären. Som tränare var Olsson aktiv i Leksands IF mellan 2005-2012 på såväl junior- som seniornivå. Efter den tränarsejouren i Leksands IF har Olsson varit verksam i Klagenfurter AC och HC Innsbruck i Österrike innan han återvände till svensk hockey och Västerås IK säsongen 2016-2017. Inför den innevarande säsongen återvände Olsson till Leksands IF som huvudansvarig för föreningens J20-lag där han varit tränare under säsongen.

Christer Olsson kommer att fortsätta som tränare för Leksands IF J20 parallellt med uppdraget som assisterande tränare i a-laget. Olssons inträde i tränarstaben innebär att han tar hand om backarna medan Jens Nielsen återigen får ansvaret för forwards. Roger Melin är fortsatt huvudansvarig för laget och Jonas Levén ansvarar för målvakterna.

Leksands IFs GM, Thomas Johansson, om Christer Olssons inträde i ledarstaben:
-Vi är jätteglada att Christer vill vara med och stötta upp a-laget. I en organisation på den här nivån tycker jag att det ska vara tre tränare för att hinna täcka in alla områden vad gäller spelarnas individuella utveckling med feedback, men även för att ha kontroll på helheten. Christer är erfaren både som ledare och spelare. Han är väldigt engagerad, bidrar med positiv energi och driver på gruppen. De egenskaperna ser jag som ett jättebra komplement till vår befintliga ledarstab, säger Thomas Johansson

Christer Olsson om att bli en del av a-lagets tränarstab:
-Jag har varit med Roger Melin i a-laget nu när Jensa varit borta med landslaget och fick då se på nära håll hur han jobbade med laget, och hur laget agerade på isen. När jag var med under den tiden var jag mest hos backarna och coachade dem. Att de vill att jag ska vara med och hjälpa till på a-laget även fortsatt är hedrande och jäkligt roligt här i slutet av säsongen. För mig handlar det främst om att komma in och jobba med individerna. Roger har satt ett sätt att jobba på för laget som fungerar bra, säger Christer Olsson.

Richard Brasar