TV-pucken: Dag 3
Publicerad: 2019-11-02
TV-pucken
Dalarna tog två segrar under dagen då killarna besegrade Ångermanland med 5–0 medan tjejerna slog Stockholm med 3–2 för att avancera till final.

Först ut av Dala-lagen var pojkarna då ett möte med Ångermanland stod på schemat under förmiddagen. Matchen inleddes på bästa tänkbara sätt då Erik Olhans-Lind satte 1–0 i powerplay efter en minuts spel. Dalarna fick sedan lov att klara av ett fem minuters numerärt underläge, och detta gjordes galant och ledningen höll sig perioden ut.

I andra perioden drog Dalarna ifrån rejält då man gjorde ytterligare fyra mål i numerärt överläge. Tre minuter in gjorde Anton Gudmundsson 2–0 och åtta minuter in skickade Erik Olhans-Lind in 3–0 i spel fem mot tre. Bara 24 sekunder senare kom 4–0 då Elias Nordberg fick skriva in sig i målprotokollet, men det roliga var som sagt inte slut där. Med fyra minuter kvar av matchen fullbordade Erik Olhans-Lind sitt hattrick och såg till att Dalarna vann matchen med 5–0. I och med detta väntar match mot Gästrikland om femte platsen i TV-pucken.

Efter att killarna hade vunnit sin match var det tjejernas tur att ställas mot Stockholm i den andra av två seminfinaler. Första perioden var väldigt underhållande där Dalarna bland annat hade tre ramträffar, men inget mål gjordes och 0–0 höll sig perioden ut.

I den andra perioden rasslade det till i näten betydligt mer. Stockholm tog ledningen efter drygt två minuters spel, men Linn Slottgård kvitterade efter åtta minuter. Bara en minut därefter tog Dalarna även ledningen då Caroline Maklin skickade in 2–1 och satte hemmadistriktet i förarsätet. Med tre och en halv minut kvar av matchen punkterade leksingen Ida Karlsson tillställningen med att sätta 3–1 i powerplay, men innan matchen var slut hann Stockholm med att reducera och fastställa slutresultatet till 3–2. I och med segern spelar Dalarna final mot Småland i Falun under morgondagen.

TV-pucken avgörs imorgon

Matcherna som kommer att spelas under morgondagen är enligt följande:

Pojkar
Stockholm Nord - Östergötland (final)
Småland - Södermanland (tredje pris)
Dalarna - Gästrikland (5-6 plats)
Ångermanland - Norrbotten (7-8 plats)

Tjejer
Dalarna - Småland (final)
Stockholm - Ångermanland (tredje pris)
Västergötland/Bohuslän-Dalsland - Södermanland (5-6 plats)
Örebro - Östergötland (7-8 plats)

Placeringsmatcherna spelas i Leksand medan brons- och finalmatcherna spelas i Falun.

Arvid Yngvesson