Saana Valkama förstärker Leksands IF
Publicerad: 2020-06-30
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den finländska landslagsforwarden Saana Valkama inför den kommande SDHL-säsongen. Kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2020/2021.

Saana Valkama kommer ursprungligen från Pirkkala strax utanför Tammerfors i Finland. Valkamas moderklubb är Ilves från Tammerfors. Som junior representerade hon Team Oriflame från Kourtane i den finlänska högstaligan mellan åren 2010-2014 innan hon inför säsongen 2014/2015 vände åter hem till Ilves för en ettårig sejour i moderklubben. Inför säsongen 2015/2016 flyttade Valkama över Atlanten för spel i den amerikanska collegeligan NCAA med University of Vermont. Det kom att bli fyra säsonger i Vermont mellan 2015-2019 för Valkama som totalt under tiden i USA stod för 64 poäng (26+38) på 135 matcher. Inför den förra säsongen, 2019/2020, gick flyttlasset till Sverige för första gången i Valkamas karriär då Linköping HC blev ny klubbadress för den finska forwarden. Under säsongen stod hon för 22 poäng (12+10) på 38 matcher i SDHL med slutspelet inkluderat.

På den internationella scenen har Saana Valkama gjort sig ett känt namn, och hon har hunnit representera Finland vid två J18-VM samt tre A-VM. Under förra säsongen representerade hon Finland vid 5 landskamper. I prisskåpet hos Saana Valkama finns bland annat en bronsmedalj från J18-VM 2011, samt en bronsmedalj från A-VM 2017.

Det nyskrivna kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2020/2021.

Saana Valkama om att ansluta till Leksands IF:
-Det ska bli riktigt roligt att få spela för Leksands IF, och jag ser fram emot att få komma på plats och att få komma igång med laget. Jag har spelat mot Leksand några gånger under min tid i Linköping och vet att det är ett litet samhälle med stort intresse för hockey vilket känns spännande att få komma till. Jag vill bidra med rutinen jag skaffat mig genom åren, och ser mig själv som en tvåvägsforward som alltid försöker arbeta hårt på isen.

Lars Stenmark om nyförvärvet Saana Valkama:
-Saana har gedigen rutin med drygt 70 landskamper för Finland i bagaget, och även fyra starka år på college i USA. Förra säsongen gjorde fina 12 mål och 22 poäng i Linköping och jag hoppas att hon kan ta med sig sin starka poängproduktion in i årets säsong hos oss. Saana är en stark och rivig forward med bra spel över hela isen som vi kommer att ha mycket nytta av hos oss i Leksand.

Richard Brasar