Karlberg lånas ut till Vita Hästen
Publicerad: 2020-07-30
I maj meddelades det att Marcus Karlberg lånas ut under den kommande säsongen. Nu står det klart att det blir Vita Hästen från Norrköping som blir klubbadressen för Karlberg under vintern.

Marcus Karlberg är född och till stor del uppvuxen i Leksand. Detta till trots är det schweiziska EHC Kloten som är Karlbergs moderklubb, då han inledde sitt hockeyspelande där under pappa Mikaels proffssejour i NLA.

Marcus Karlberg har tillbringat hela sin juniortid i Leksands IF och har under hela resan från U16 till J20 gjort sig känd för en starkt poängproducerande spelare. Sitt riktiga steg in i seniorhockeyn tog Karlberg säsongen 2018/2019 då han representerade Leksands IFs representationslag på herrsidan vid 56 matcher i HockeyAllsvenskan och efterföljande kvalspel där han under dessa stod för 15 poäng (5+10). Under den föregående säsongen lånades Karlberg inledningsvis ut till AIK i HockeyAllsvenskan, men återvände till Dalarna redan efter fem matcher i solnaklubben. På hemmaplan stod Karlberg sedermera för hela 32 poäng på 27 matcher i J20 SuperElit, och gjorde även 13 SHL-matcher under vintern.

Det står nu klart att det blir HC Vita Hästen i HockeyAllsvenskan som blir Karlbergs hemvist under vintern. I Vita Hästen blir han bland annat lagkamrat med backen Jakob Stöffling som rekryterats till Vita Hästen från Leksands IFs juniororganisation inför den kommande säsongen.

Så här sa Leksands IFs GM, Thomas Johansson, i maj om utlåningen av Marcus Karlberg:
-Marcus besitter många vassa kvalitéer, och för att han ska utvecklas vidare som hockeyspelare behöver han få så mycket speltid och förtroende som möjligt. Utifrån det har vi gemensamt med Marcus kommit fram till att det bästa för honom är att lånas ut under den kommande säsongen. Ambitionen är att hitta en bra position för Marcus i HockeyAllsvenskan.

Så här sa Marcus Karlberg i maj om att lånas ut under den kommande säsongen:
-Som alla förstår är Leksand självklart stället jag vill vara på, men jag vill samtidigt växa och bli den spelare jag vet att jag kan bli. För att komma dit jag vill behöver jag få spela många minuter per match, och med den trupp Leksand har i SHL just nu kan det bli svårt att få det förtroendet från start, och det är fullt förståeligt. Jag, tillsammans med min agent och Leksands IF, har kommit fram till en väldigt bra lösning för mig och jag är tacksam att Leksand tror på mig och är väldigt hjälpsamma genom att ge mig en möjlighet som denna. Jag önskar laget all lycka nästa säsong och hoppas de får en lång spännande vår!

Richard Brasar